אדריכלות ישראלית - גיליון 121

Project of the Year 2020 - Research Category אדריכלותישראלית Architecture of Israel # 121 | May 2020 | 102 יצירה והתנגדות בראייה ביקורתית - Riot Glass אדריכל אבנר פינצ׳ובר מיצב זכוכית שהוצב על מפלס הגג של המבנה המרכזי באוניברסיטת "האספלנדה״ 1964- חיפה שכונתה על ידי האדריכל אוסקר נימאייר ב (טיילת), נראה אדם מיידה אבנים. הקיר נותר אדיש עד שבשלב מסוים הזכוכית מתנפצת לרסיסים. תגובת האדם הנעה בין תחושת סיפוק לייאוש, הניבה בעיני אבנר פינצ׳ובר קומפוזיציה של יופי הרסני. עבודת המחקר של אדריכל אבנר פינצ׳ובר מבוססת על יצירת אשליה ויזואלית של ״יידוי אבנים״ כלפי הצופה הנע אל מול העבודה - איום המעורר בו תחושות גופניות, חושיות ורגשיות. נקודת המוצא של אדריכל פינצ׳ובר היא שהאומנות מאפשרת לארכיטקטורה התבוננות עצמית הדרושה לגיבוש עמדה ביקורתית של כל אחת מהדיסציפלינות כלפי רעותה. הוויכוח אודות חלקה היחסי של האומנות באדריכלות עתיק כאורך חייה של הפילוסופיה. עד כדי כך, שנוצר במהלך השנים טשטוש מבלבל בין שתי הדיסציפלינות המכילות זו את זו. במסגרת זו, היחס בין יוצר למשתמש מושווה לעתים קרובות ליחס בין אומן לקהל, גם כאשר חלקו של כל אחד מהם אינו בהכרח ברור. כך למשל, למרות שהאומן הוא לכאורה היוצר, לעיתים קרובות, לתגובת המשתמש ישנה השפעה לא פחותה על התוצר המוגמר. עבודתו של פינצ׳ובר מעודדת ביקורת על הכוחות העצומים האצורים באדריכלות, ומעלה את האפשרות להסכים או להתנגד אליהם ברמה החומרית והסימבולית. זכוכית הביטחון שבה הוא עושה שימוש בעבודת מציגה פנים כפולות, כתוצאה מאותם Riot Glass הווידאו־פרפורמנס כוחות לחיצה אדירים המאפשרים את עמידותה של זכוכית הביטחון מצד אחד, ואת עוצמת קריסתה מעוררת המחשבה מצד שני. עבודתו באה להזכיר שהחומות הבצורות ביותר עשויות להיות שבריריות, שקופות או רפלקטיביות; בלתי עבירות אך פריכות. העלאת המודעות לכך מעודדת את הצופה להרהר בהקבלה אודות על הכוח שאדריכלות דוממת מפעילה על האדם ועל כוחות הנגד שהאדם – חי ונע – עשוי להפעיל עליה. ההשראה לכך הייתה מחאת ״האפודים הצהובים״ בצרפת, שהעלתה בפינצ׳ובר את הרעיון שמרבית כוחות המפגינים הופנו כלפי הסביבה האדריכלית: חלונות ראווה, מעקות, תמרורים, שערי ניצחון, מכסי ניקוז, גדרות אתרי בנייה. עבורם, האדריכלות היוותה סמל תרבותי ולכן גם אמצעי להתנגד לכוח כלכלי־פוליטי־חברתי מדכא. הופקה בסיוע מועצת הפיס לתרבות ולאמנות; Riot Glass * העבודה משרד התרבות—הקרן ליוצרים עצמאיים; קרן משפחת אוסטרובסקי : קו—פעולה״, VII ואוניברסיטת חיפה. היא עוצב במקור עבור ״רשמים שהוצגה בביאנלה הארצית השביעית לרישום בבית האומנים בירושלים (אוצרת: הדס מאור). ) ובוגר 2012( ** אדריכל אבנר פינצ׳ובר בוגר הטכניון בהצטיינות יתרה ). עבודתו כיסאות 2018( התוכנית ללימודי המשך באומנות במדרשה , הוצגה בלמעלה מ- 2019–2018 ) זכתה בפרס פרויקט השנה 2018( פסטיבלים וזכתה בארבעה ציונים לשבח. 20 2

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=