אדריכלות ישראלית - גיליון 122
Architects Painting אדריכלותישראלית Architecture of Israel # 122 August 2020 76 | | עמי שנער - בית משותף אדריכלים מציירים העובדה שתל אביב היא עיר של טלאים אינה פוגמת בעובדה שאין בארץ עיר ״אורבנית״ ממנה. מרבית בנייניה אינם מעשה אדריכלי במובן המקובל של המילה - אין בה מונומנטים ולא בנייני פאר, ועם זאת בתיה ורחובותיה ה"רגילים" יוצרים יחד איזה קסם של חיי עיר. זו הבמה עליה מתרחשת בימים כתיקונם הסצנה הישראלית על תושביה - העובדים בה, יוצרים וחולמים, לצד מבקריה הרבים. תל אביב צמחה כפרח בר במשך כמאה שנים. יש בה מרקמים שונים והמפגשים והתפרים שביניהם מרתקים את שנער, המצייר אותם מזווית ראייה של הולך רגל, לעתים במבט מגבוה על הגגות הזנוחים על דודי השמש והאנטנות הישנות. לעתים הוא מתבונן בעיר בעין ביקורתית של אדריכל, אבל לרוב - כסתם מי שחי מאז ילדותו בצפון הישן, שתוכנן לדעתו כל כך יפה על ידי פטריק גדס הסקוטי תוך ביקור קצר בארץ בערוב ימיו, לפני כמעט מאה שנה. בחלק מהציורים שנער מתווה תמונת נוף עירוני הרמונית לכאורה, המורכבת מקומפוזיציות של נפחים שעינו קלטה ברגע מסוים: משטחים וקווים שטופים באור עז המתחלף באור דמדומים, תוך שהוא מניע את השינויים המרתקים המתחוללים בעיר הים תיכונית כל הזמן. בעיניים ביקורתיות הוא מביט בחשש במרקם המיוחד ההולך ומתגמד אל מול המנופים והמגדלים הצצים בכל מקום. משטחים גדולים, כהים, גוהרים על בתי העיר האורגנית - לעתים מרוממים את הדמיון, לעיתים רומסים אותו; לעיתים ממריאים, מעופפים... ומתפרקים. הציורים של אדריכל עמי שנער שתכנן לא מעט ערים ורבעים עם שותפו אמיר מן, אינם באים רק לתאר את יופיה של העיר האהובה עליו, אלא גם ובמיוחד להדליק נורת אזהרה. אחד הציורים מתאר את אחת ההפגנות הגדולות שהתקיימה בכיכר רבין בחודשי הקורונה הראשונים. המראה המרהיב של אלפי אנשים העומדים במרחקים קצובים מול דופנות המרחב העירוני, מבטא לדעתו את המושג "בית משותף". האם הבית ישרוד את מאורעות הזמן? ד״ר הילית מזור מגדל הבנק הבינלאומי מרחוב השוק עמי שנער The International Bank Tower from Market Street Ami Shinar
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=