אדריכלות ישראלית - גיליון 125

Architectural Illusions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel # 125 May 2021 12 | | מיצב של אסתר סטוקר בגלריה אלברטה, ונציה, מנסה למטה: למחוק את ההבדל בין קירות ותקרה. באמסטרדם - WoZoCo מבנה המגורים בעמוד השמאלי: יצר עניין בינלאומי VDRVM הפרויקט הראשון שהושלם על ידי בקבוצה ההולנדית בשל המרפסות הבולטות בהגזמה ללא הסבר קונסטרוקטיבי נראה לעין (ראה שרטוט). למודעות עולמית באמצעות מבנים ״מעוררי תמיהה״ במקרה הטוב, או הדמיות מחשב מעוררי התפעלות במקרה הפחות טוב; כי האדריכלות הקונבנציונלית כבר איבדה את יכולת המשיכה שלה, והיא הפכה למונח שגור ומשעמם. הדוגמה הטובה ביותר שניתן להביא היא הצלחתה המסחררת של קבוצת האדריכלים ההולנדית שפרצה לעולם באמצעות מרפסות MVRDV הקונזול המוגזמות בפרויקט דיור בר-השגה . מאז, 1997 שתוכנן על ידם באמסטרדם בשנת כל המבנים שתוכננו על ידם מבוססים על יצירת תהייה מעוררת עניין. וכך, האשליה האופטית שהייתה בעבר מרכיב תומך באדריכלות, הפכה בשנים האחרונות למטרה בפני עצמה. וזאת כאשר הטכנולוגיה הממוחשבת מאפשרת לשפר את המציאות ולייעל אותה לטובת המשתמש, החל מניטור ממוחשב לאופטימיזציה של הנוחות אקלימית, וכלה בייעול הבנייה באמצעות ניצול המגוון עצום של חומרי הבנייה הזמינים. בעולם שבו איכות נמדדת באמצעות הרייטינג וכאשר כל מערכות החיים מנוהלות בזום ומבטלות בהדרגה מסחררת את היחס בין וירטואלי לממשי, הקשר לאמת האדריכלית הולך ומתרופף, ותפקידה המסורתי של האדריכלות כמייצרת מציאות הולך ופוחת.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=