Conservation אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #132 February 2023 | | 72 חשוף בוטה, ברוטליסטי שימור מבנים הילית קרש, עמי רן הבנייה בבטון נטו היוותה נדבך חשוב בשיקום ערי המערב שהופצצו במהלך מלחמת העולם השנייה. יתרונה בכך שהיא איפשרה בנייה המונית זולה ומהירה באמצעות חומר קל לעיבוד וללא צורך (לכאורה) בחומרי חיפויי דקורטיביים, בהתאם לקוד המודרניסטי שדגל לכאורה בביטול הקישוט שאפיין למעשה את כל סגנונות הבנייה שקדמו לו. הבעיה החלה, בעקבות השימוש הגובר במבני בטון ענקיים ודורסניים - בעיקר מבני ציבור, כגון חניונים, מרכזים מסחריים, אוניברסיטאות, ספריות, בתי משפט ועיריות, שחיסלו כל חלקה טובה במרכזי הערים בכל העולם המערבי, ולמעשה גם בחלקים רבים של העולם המזרחי. הכוח המגלומני הבלתי מרוסן שהסגנון העניק, הן לרשויות והן לכוחות השוק הנדל״ני, גרם להרס בלתי מבוקר של רקמות עירוניות שהתפתחו באופן אורגני במשך מאות שנים, תוך מחיקה ברוטלית של הזהות המקומית. וכך, הכלאה ביקורתית של שתי מילות המפתח ) - העניקו לו את השם הבלתי מחמיא Brutal ) ובוטה ( Bruit שאיפיינו את הסגנון - ״עירום״ ( - ״אדריכלות ברוטליסטית״. הכל על פי עקרון הריאקציה שמאפיין את תולדות האדריכלות לאורך כל הדרך, לפיו כל סגנון אדריכלי קם על שלילת הסגנון הקודם. הסוף החיובי של הסיפור היה בכך שהפריחה של הסגנון הברוטליסטי, שהגיעה לשיאים מרקיעי שחקים בשנות השישים והשבעים, העלתה בשנות השמונים את זעקת השימור. זעקה שהציבה בקדמת הבמה את השימור כסגנון אדריכלי שולט, מה שגרם מן הסתם לקיצוניות הפוכה, שעניינה שלילה מוחלטת של כל מבני הבטון החשוף. מלון כינרות טבריה .1973 אריה ואלדר שרוןאדריכלים: הספרייה המרכזית בעמוד השמאלי: באוניברסיטת תל אביב. .1968 , נדלר-נדלר-ביקסון-גיל אדריכלים:
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=