אדריכלות ישראלית - גיליון 133

ISSN-0-792-1268 www.aiq.co.il Architecture of Israel 133 אדריכלות ישראלית Beli House, woodland villa in Kalmthout, Antwerp, Belgium. Architects: Studio Okami. Photo: Filip Dujardin 09-9551500 : טלפון למנויים , אנטוורפן, בלגיה. אדריכלים: סטודיו אוקאמי Kalmthout בית שקוף ביער

Thank you for choosing Architecture of Israel. Click for discounted subscription אדריכלות ישראלית

133 2 8 38 78 עורך ראשי מנהלת המערכת עוזרת לעורך כתבות שטח מזכיר המערכת עוזרת מחקר תרגום ועריכה אנגלית צלמי מערכת ייעוץ לשוני עריכה גרפית הכנת לוחות הוצאה לאור כתובת המערכת טלפון פקס דוא״ל אתר כתב עת לאדריכלות עיצוב וסביבה אדריכלות ישראלית 05/2023 - 133 אדריכלות ישראלית ללכת פייפן או לחלוף עם הרוח אדריכל ד"ר עמי רן דבר העורך חרדות מקטינות את הסיכון לטעות בוני אבנס עיצוב פנים מדור לסיקור אירועים ותחרויות רחל בן אהרון סקרנות בתים משוכתבים בקיבוצי העוטף שירה שנטון בית העונה 2023 מאיכל הזכויות שמורות אסור להעתיק או לצלם מתוך החוברת ללא קבלת רשות בכתב מהמערכת © 28 קורות הגג - עליות וירידות אלי לפלר חומר למחשבה 52 FFAS אדריכל ד״ר עמי רן MA רחל בן אהרון ד״ר הילית מזור בוני אבנס אלדד קרצמן MA אלה רן אדריכל מיכאל פילדמן יצחק מרום, רונה וטש MA תלמה פרויד מאי נר שפירא אדריכלות ישראלית הרצליה ב׳ 321 . ת.ד 09-955-1500 09-955-1502 ai@netvision.net.il aiq.co.il סטודיו אוקאמי, אדריכלות היא החיים עצמם נטלי מן אורח העונה מערכת מייעצת פרופ' טיגרן האס, שטוקהולם פרופ׳ נעמי כרמון, הטכניון חיפה פרופ' בן-עמי טורקניץ', ברזיל ד״ר אסנת רוזן קרמר, ויצו חיפה אדריכל רוני זייברט, התאחדות האדריכלים אדריכל אוסוולדו סתיו, התאחדות האדריכלים פרופ' יצחק מאיר, אוניברסיטת בן-גוריון פרופ׳ אדריכל רפי רייש, האוניברסיטה העברית פרופ׳ יאשה גרובמן, דיקן הפקולטה לאדריכלות בטכניון

Editorial Architecture of Israel #133 | May 2023 | אדריכלות ישראלית 2 ללכת פייפן או לחלוף עם הרוח דבר העורך אין צורך להיות חכם ציון כדי לדעת שהדרך היחידה המובילה ממקומות נמוכים היא מעלה. אבא שלי לימד אותי שכל ירידה היא גם עלייה בכיוון ההפוך, והוא כמעט כתב את השיר ״בן אדם, עלה למעלה, עלה״, אבל ברגע האחרון אימא שלי הזכירה לו שהרב קוק יצחק כבר הקדים אותו באיזה חמישים שנה. איך שלא נסתכל על זה, מלמעלה או מלמטה, המדינה נמצאת כיום באחד המקומות הכי נמוכים בתולדותיה, ואין משם, מן הסתם, שום דרך החוצה מלבד לעלות בחזרה למציאות. בזמנים כאלה אני מהרהר בפסוק הכי יפה בתהילים: ״גַּם כִּי אֵלְֵך בְּגֵיא צַלְמָוֶת ֹלא אִירָא רָע כִּי ַאתָּה עִמָּדִי״, והשאלה הניצבת בצלמוות של המאבק בין שני צידי ״הרפורמה״ היא: מיהו ״אני״, מיהו ״אתה״ ומיהו ״עמדי״. ״יש בך כנפי רוח״ (כתב קוק) אבל הוסיף מיד ״כנפי נשרים אבירים״, כדי שנבין שהגשמי והשמימי הולכים כאן יד ביד. והמשוררת אסתר שמיר ענתה לו כמעט כנבואה - ש״במקום הכי נמוך בתל אביב אסור לך להפנות את הגב, כי השקט מאיים להתלקח, ומישהו יפסיד את עצמו בקרב... כי הלב מונח חשוף על השולחן... שותה את המרירות שמסביב; שותה, וכל החדר נעלם... נשארת כאילו אין ברירה, וממשיכה לרדת הלאה נמוך יותר מפני האדמה״. לרדת לאן אסתר - מהארץ? מהשמיים?... הרי אין באמת הבדל ביניהם, כי אלה צודקים כשהם מתעקשים שלא הולכים לקרב בלי תפילה, ואחרים - כאשר הם טוענים שאנחנו עדיין חיים על החרב, ורק עם תפילה אי אפשר להתגונן, כי החרב ממשיכה להכות בנו על ימין ועל שמאל, בלי שום הבדל בין דת, גזע וצבע העור. פעם היינו גאים שהמקום הכי נמוך בעולם הוא כאן, בים המלח, סך הכול שלושים וארבעה ק״מ מהמקום הכי גבוה בירושלים. אבל ים המלח התייבש, ה״גאים״ הפכו להיות ״מוקצים״, ואפילו התואר הלך פייפן, כאשר מקום נמוך יותר התגלה באנטרקטיקה. ולך תדע, ״אולי כי שם אין סוסים שמדברים עברית, אין אנשים שלא מתים, ואין ארמון ברחוב הירקון״. צ'מברליין, ראש ממשלת אנגליה במלחמת העולם, טעה לחשוב שאי אפשר לסמוך על האמריקאים, אבל צדק כשאמר שבקרבות אין מנצחים, כי כולם מפסידים! ובוב דילן תירגם בכישרונו שללכת פייפן זה בעצם לחלוף עם הרוח. לא צריך להיות חכם ציון כדי להבין שכנפי רוח אינן שוות בלי כנפי נשר אבירים, אלא אם כן הן חוברות למהות אחת... ״כי כוח עז לך, אל תכחש להם, פן יכחשו לך ״. כולנו יודעים שסוד הקיום שלנו מונח (על הכף) בסינרגיה בין הגשמי והרוחני. בלעדיהם, אנחנו עלולים ללכת פייפן, או לחלוף עם הרוח, תלוי באיזו שפה אנחנו מפנטזים. אדריכל ד״ר עמי רן https://www.youtube.com/watch?v=dNHuLCKbGlo לחץ להאזנה

כמובילת שוק בתחום תאום מערכות תלת מימדי זיגורט תאום בע"מ משמשת תוך שימוש בכלים ייעודיים B4UB-ZIGGURAT וב- REVIT בתוכנת BIM בסביבת בפיתוח מקורי. מודל התיאום הוירטואלי מבטא ייצוג דיגיטלי של מכלול המידע המתוכנן, המאפשר הפקת נתונים ואבחונים שונים לבדיקת התנגשויות וסתירות בין המערכות השונות. תאום מערכות מרחבי מאפשר סקירה דיגיטלית ופרמטרית של היבטים פונקציונאליים ופיזיים של הפרוייקט טרם הבניה בהתאם לצרכי והעדפות הלקוח. מאפשרת שיתוף אינפורמטיבי און ליין בין הגורמים המעורבים, תוך BIM העבודה בסביבת ארגון, בדיקה והשוואת נתונים- מה שמוביל לקיצור משך התכנון, ייעול התהליך וחסכון ניכר בעלויות התכנון והביצוע. תוצאות האנליזה מועברות למנהל הפרוייקט וליועצים השונים, ע"י הפקת גליונות חתכים המאפשר לכל המתכננים VIEWER ומודלים תלת מימדיים המתואמים באמצעות ממשק המשתתפים בפרוייקט לשוטט במודל ולקבל סט תכניות חפות מטעויות תכנון, לצורך ביצוע או מכרז. כל אלו חוסכים זמן וכסף רב ליזם. REVIT ו- AutoCAD ניתן לביצוע\יישום בפרוייקטים המתוכננים ב- BIM תאום מערכות בסביבת כאחד. כעשרים שנות נסיון ומליוני מ"ר מתואמים במאות פרוייקטים.

Editorial Architecture of Israel #133 | May 2023 | אדריכלות ישראלית 4 בנייה מתועשת מבית אקרשטיין - שילוב של איכות, חדשנות ונראות יוצאת דופן פריקסטים מבטון אדריכלי פרויקט קמפוס האשל קיסריה נוימן חיינר אדריכלים בשיתוף תמי יניב אדריכלות צילום - עמית גושר אלמנטים מרחבים לחיפוי חזיתות גימורים במידות וחתכים שונים בהתאם לתיכנון אדריכלי רמת דיוק ואיכות מקסימלית שנשמרת לאורך זמן אקרשטיין תעשיות בע"מ, בית אקרשטיין , הרצליה פיתוח 8 משרד מכירות ותצוגה ראשי: רחוב המדע | www.ackerstein.co.il | 1-700-500-959

sky info@seesky.co.il 054-9291292 יבוא שיווק והתקנת חלונות גג

החלונות הטובים בעולם לגגות רעפים sees

Interior Design אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 8 חרדות מקטינות את הסיכון לטעות עיצוב פנים בוני אבנס איתן כהן, בוגר המכון הטכנולוגי בחולון וחבר הוועד המנהל של אגודת מעצבי הפנים, גדל ביפו ד׳, סמוך לפרדס אבו סייף שבדרום תל אביב. בן יחיד לאם גננת ואב מנהל אגף בעיריית תל אביב, איתן הוא אחד ממעצבי הפנים הבודדים הדבקים בקו עיצוב מזוהה, שבמרכזו שימוש כמעט אובססיבי ברקעים מונוכרומטיים, המאפשרים הבלטה מכוונות של פרטי עיצוב נבחרים. הקו הזה, הבולט עד כדי טשטוש ההבדל הסגנוני בין עבודותיו השונות, עומד כמעט בסתירה לקעקועים הגרפיים המכסים כל חלקה בגופו, על בסיס מקום פנוי. עד לתקופת הקורונה איתן פעל ממשרד קטנטן בשוק הפשפשים ביפו, אבל עם הזמן, הביקוש גדל, וכדי להכיל את הגידול בעבודה הוא נאלץ לעבור למשרד גדול יותר, סמוך לשכונת החשמל במרכז תל אביב. המשרד ששופץ לפני כשנתיים מעניק שירותי תכנון מגוונים, תוך התמקדות במגורים, בעיקר בתים ושכתוב מאסיבי של דירות קיימות. ״אני אוהב לחשוף את הקרביים של המבנה כאשר הקירות הבלתי רלוונטיים נהרסים ומאפשרים לי כבר בשלב הזה לחשוב על התוצר החדש, תמיד תוך הבלטת פרטי האדריכלות - עמודים, קורות ופתחים, שמאפשרים לתכנון המקורי לשרוד וגורמים לעיצוב להיות פחות מתנשא. אני משתדל לשמר את הגיאומטריה המוטמעת בהם, ולהעניק להם לבוש חדש באמצעות חומרים, צבעים ותאורה.״ כל הדירות שאתה מתכנן ממוקמות בבניינים קיימים? לא, ישנן גם דירות קבלן שבהן אני מגדיר מראש את השימוש שאני מדמיין בהן, כאשר אני לא שוכח אף פעם שלכל פרט יש אנרגיה משלו, וצריך להקפיד על איזון מדוד בין הפרטים והחפצים לבין האנשים שעתידים להשתמש בהם. כדי לומר משפט כזה אתה חייב להיות רגיש, לא רק מעצב, אלא גם כאדם. העובדה הזאת לא מפריעה לך לקיים יחסים כלכליים עם לקוחות שלעיתים קרובות בטוחים שכאשר הם שוכרים אותך הם קונים עליך בעלות? ״בלי להישמע נאיבי מדיי, כשאני יוצר אני מרגיש שאני עוסק בנתינה, ואני לא מצפה לקבל שום פיצוי מיוחד על כך. זה בעיניי חלק חשוב במערכות היחסים בין בני אדם בכלל, והחיים לימדו אותי שהתמורה מגיעה תמיד ממקומות מפתיעים. נשמע כמעט פילנטרופי... אתה מצליח ללכת עם האמת הזאת למכולת? ״נגעת בנקודה מהותית... אני מאוד אוהב לחפש את האמת שבחומר. עולם העיצוב סובל כיום מחוסר אותנטיות, בעיקר בגלל תוכנות העיצוב שמספקות נגישות וזמינות כמעט זולה של השראה. אני משתדל לדבר תמיד עם הלקוחות בגובה העיניים, ואין שום הבדל בין רואה-חשבון, ירקן או גננת - כולם וגם אני, עוסקים בסופו של דבר בלהביא פרנסה הביתה. איך זה מעניק אותנטיות לעבודות שלך? ״אני מקפיד שבכל פרויקט יהיה קו עיצובי אחד. אי אפשר לשים שתי ״דיוות״ בחדר אחד, משום שהן תחיינה בעימות מתמיד. תן דוגמה. ״ודאי שמת לב שאני מרבה להשתמש בשחור. וכשלקוח מביע חששות, אני לא מתבייש להדגים לו מה העיפרון השחור של האיפור עושה לעין של אשתו. ומה זה עושה לעין העיצובית שלך? אתה בטח רומז לקעקועים שלי... כששואלים אותי למה אני מקועקע כל כך, אני משיב שלמרות שיש לי יכולת התבטאות טובה, כשנגמרות לי המילים אני מתכנן קעקוע חדש. ולפחות מבחינה רגשית, הקעקוע משלים את מה שרציתי לומר ולא מצאתי את המילים המתאימות. אינספק שזה יושב טוב עליך באופן אישי, אבל כיצד הדו-שיח בינך לבינך משפיע על סגנון העיצוב שלך, אם בכלל? ״באופן עקרוני, מה שאני ומי שאני משפיע מן הסתם גם על העבודות שלי. ללקוחות אני מסביר שאני אדם שמתכתב עם החרדות שלו, וטוב שכך, משום שזה מצמצם את הסיכון שאעשה טעויות תכנוניות. מה נחשב בעיניך טעות עיצובית. ״אם, למשל, אני לא מספיק בקיא בכימייה של חומר מסוים או בטכניקת היישום שלו, לעולם לא אעשה בו שימוש. יש כמובן עוד הרבה אפשרויות לטעות, אבל אם להתקלש, מבחן הזמן הוא השופט הכי נאמן בעיניי.

2023 מאי 133 עיצוב פנים אדריכלות ישראלית 9 | | | Renovated apartment in conserved house, Jerusalem Hills Above: Street level entrance court. The preserved facade that had partly turned to mold over the years was cleaned with a stream of water, while the decorative flooring was dismantled, numbered and relaid. Right page: The pergola in the backyard is an integral part of the living area. Studio ETN Photos: Shai Epstein דירה מחודשת בבית משומר, הרי ירושלים חצר הכניסה במפלס הרחוב. החזית המשומרת שהצהיבה במשך השנים נוקתה למעלה: באמצעות זרם מים, והריצוף הדקורטיבי פורק, מוספר ונבנה מחדש פרגולה בחצר האחורית מהווה חלק אינטגרלי של מרחב המגוריםבעמוד הימני: סטודיו אי.טי.אן שי אפשטייןצילומים:

Interior Design אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 10 דירה מחודשת בבית משומר, הרי ירושלים המטבחבעמוד זה: הסלון בעמוד השמאלי: סטודיו אי.טי.אן שי אפשטייןצילומים:

2023 מאי 133 עיצוב פנים אדריכלות ישראלית 11 | | | Renovated apartment in conserved house, Jerusalem Hills Right page: The kitchen. Above: The living room Studio ETN Photos: Shai Epstein

Interior Design אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 12

2023 מאי 133 עיצוב פנים אדריכלות ישראלית 13 | | | דירה מחודשת בבית משומר, הרי ירושלים פינת האוכל, תרתי משמע. למטה: אי המשמש לארוחות קלות במטבח.בעמוד הימני: שי אפשטייןצילומים: Renovated apartment in conserved house, Jerusalem Hills Above: The dining corner, literally. Right page: kitchen island used for light dining as well. Studio ETN Photos: Shai Epstein

Interior Design אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 14 בית משוכתב בצהלה שביל הכניסה מהרחוב על רקע בתי הסביבה.למטה: דלת הכניסה מובלטת בשחור לחיזוק קונספט בעמוד השמאלי: המיקצב האדריכלי החדש סטודיו אי.טי.אן גדעון לויןצילומים: Renovated house in Zahala Above: Entrance path from the street against the backgrounds of the environment. Left page: Enhanced by black, the front door becomes part of the new architectural rhythm. Studio ETN Photos: Gidon Levin

2023 מאי 133 עיצוב פנים אדריכלות ישראלית 15 | | |

Interior Design אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 16 בית משוכתב בצהלה ספריית עץ מגדירה מצד אחד את פינת הישיבה בסלון, ומצד שני את המטבח הצר והמעבר המוביל למזווה הממוקם בממ״ד פינת הישיבה על רקע פינת האוכל המוגדרת בעמוד השמאלי: באמצעות תקרת עץ מונמכת וקיר שחור, שמחולק באמצעות חריצי תאורה ומתחבר לקורת המתכת השחורה סטודיו אי.טי.אן גדעון לויןצילומים:

2023 מאי 133 עיצוב פנים אדריכלות ישראלית 17 | | | Renovated house in Zahala Wooden book-shelf element defines the space division in the living area, with the sitting corner on one side, and on the other, the narrow kitchen with passage leading to the pantry which doubles as the protected room. Below: The seating area with the dining table against the background of lit black wall. Studio ETN Photos: Gidon Levin

Interior Design אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 18 בית משוכתב בצהלה גב המיטה - נישה רב שימושית להצנעת מערכות בעמוד זה: המיזוג, החשמל והתאורה חדר עבודה שמחובר לחדר השינה ויציאה בעמוד השמאלי: למרפסת האחורית סטודיו אי.טי.אן גדעון לויןצילומים:

2023 מאי 133 עיצוב פנים אדריכלות ישראלית 19 | | | Renovated house in Zahala Above: The study, connected to the bedroom and an exit to the back terrace. Right page: The back of the bed - a multi-functional niche hiding the infrastructure of the air conditioning, electricity and lighting systems. Studio ETN Photos: Gidon Levin

Interior Design אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 20 דירה בשדרות ירושלים, יפו מבט מחדר השינה לסלון מעבר לגב-מיטה בעמוד זה: רב-תכליתי, המגן מצד אחד על הפרטיות, ומשמש כארון ושידה מצד שני מבט מחלל המגורים אל חדר השינה דרך בעמוד השמאלי: המחיצה השקופה המעניקה עומק מרחבי לדירה הקטנה המשמשת זוג ללא ילדים סטודיו אי.טי.אן גדעון לויןצילומים:

2023 מאי 133 עיצוב פנים אדריכלות ישראלית 21 | | | Renovated apartment on Jerusalem Boulevard, Jaffa Above: View from the living space to the bedroom through a glazed partition that gives the small apartment (with no children) a sense of depth. Right page: View from the bedroom to the living room via a glazed partition. The back of the bed serves on one side as privacy protection, while on the other it is used as a closet. Studio ETN Photos: Gidon Levin

Interior Design אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 22 דירה בשדרות ירושלים, יפו גב המיטה מגן מצד אחד על הפרטיות, ומצד שני בעמוד זה: משמש כארון בגדים גודלו של חדר האמבטיה הקטן מוכפל בעמוד השמאלי: באמצעות מראה סטודיו אי.טי.אן גדעון לויןצילומים: Renovated apartment on Jerusalem Boulevard, Jaffa This page: The back of the bed provides privacy on one side, while serving as a wardrobe on the other. Left page: The size of the small bathroom is magnified by a mirror. Studio ETN Photos: Gidon Levin

2023 מאי 133 עיצוב פנים אדריכלות ישראלית 23 | | |

Interior Design אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 24 interiors anxiety reduces risk of making mistakes Bonnie Evans Eitan Cohen, a graduate of the Holon Institute of Technology and a member of the IIDIsraeli Association of Interior Designers, grew up in Jaffa, near Pardes Abu Seif in south Tel Aviv. The only child of a kindergarten teacher mother and a Division Manager in the Tel Aviv Municipality father, Cohen is one of the few interior designers that maintains an identifiable design line, the focal point of which is the use of almost obsessive leaflets, allowing the emphasis of selected design details via strong colors. Blurring the difference between his various works, this stylistic line is almost contradictory with his graphic tattoos covering every part of his body, on a free-space basis. Up until the Corona period Eitan operated from a tiny office in the Jaffa Flea Market, but over time, demand was increasing, and to maintain the growth he had to move to a larger office nearby in central Tel Aviv. The office was renovated two years ago to provide diverse planning services, focusing mainly on massively “rewritten” existing apartments. "I like to expose the building’s "bowels" when the irrelevant walls are demolished, allowing me, already at this point to imagine the new product, always with the emphasis on structural details - columns, beams and openings, letting the original plan survive while making the design less pretentious. I try to preserve their assimilated geometry and give them new clothing using materials, colors and lighting. Are all the apartments you plan in existing houses? No, there are also Contractor Apartments in which I define the use I imagine, never forgetting that every detail has its own energy while keeping a measured balance between the details and objects and, mainly, the people who will use them. To utter such a sentence you must be, not just a designer, but a sensitive person. Does this not prevent you from conducting economic relationships with your clients, who often assume that when they hire you they own you? Without sounding like a philanthropist, when I create, I feel I am engaged in giving, and I do not expect any special compensation for it. This is an important part of human relationships in general and life has taught me that some compensation always comes from surprising places. Sounds almost naive... do you manage to go to the grocery store with such a truth? You just touched on the intrinsic point of my creativity... I always look for the truth that lies in the material. The design world is currently suffering from lack of authenticity, mainly due to design software, which provides accessibility and almost cheap availability of inspiration. I always try to talk to the clients at eye level, and there is no difference between an accounting manager, a lawyer or kindergarten teacher - all of them, like me, are ultimately engaged in bringing home livelihood. And how does this give authenticity to your work? I make sure that there is always one clear design line. You can't put two "Divas" in one room, they will live in constant confrontation. Give an example. You obviously noticed that I often use black. And when a customer expresses his concerns I am not ashamed to demonstrate to him what the black pencil of makeup does to his wife's eye. And what does it do to your own "eye"? You’re probably hinting at my tattoos ...when asked why I am so heavily tattooed I reply that although I have good verbal capability, when the words end, I am planning a new tattoo. And at least emotionally, it complements what I wanted to say and did not find the words for. I have no doubt that it goes well with you personally, but how does the dialogue between you and you affect your design, if at all? In principle, what I am and who I am definitely affect my work and I explain to the clients that the fact that I am an anxious person, reduces the chance I would make planning mistakes. Such as? If I am not adequately familiar with the chemistry of a particular material, or its application technique, I will not use it. Of course there are many more options to be wrong, but time is the most loyal judge.

2023 מאי 133 עיצוב פנים אדריכלות ישראלית 25 | | | ייעוץ פנג שואי לבתים, דירות ומשרדים בעזרת מפות אסטרולוגיות

Roofs אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 28 קורות הגג - עליות וירידות חומר למחשבה אלי לפלר המונח קורת גג המהווה מאז ומתמיד סימן מזוהה של בית, מדגיש את טכנולוגיית הקונסטרוקציה כתנאי המכתיב את אופיו של המבנה, תוך התמקדות בדרך היעילה ביותר לתמיכת הגג על קירות המבנה. ולא בכדי. לקורות הנושאות את הגג ישנה משמעות מכרעת על כל מערך הקונסטרוקציה, החל משיטת הביסוס, דרך העמודים ועד לחומר החיפוי שממנו עשוי הגג. ואכן, השיטות המקובלות לתמיכת הגג מאז יציאת האדם מהמערה המגוננת ועד להמצאת הבטון המזוין, התמקדו למעשה בשלוש מתודות יסודיות - שלושתן מבוססות על ניצול הגאומטריה של המבנה להפחתת הצורך בקורות תמך, באמצעות הכיפה המורכבת ממעגלי תמיכה קונסטרוקטיביים ההולכים ומצטמצמים בהיקפם על עיקרון הקשת המתנגדת לקריסה באמצעות לחיצה; הקמרון המורכב מרצף מתמשך של קשתות; וגגות משופעים המבוססים על איזון מדויק בין שני שיפועים נגדיים הנשענים זה על זה, הנפוץ בהם, גגות הרעפים. שנה 5.000 גגות רעפים - המצאה אדריכלית בת המבוססת על הנחת אגדים מנוגדים שמאזנים זה את זה - עדיין מככבת בתקנוני תב״ע והנחיות מרחביות אנכרוניסטיים כמרכיב אדריכלי מחייב Tiled roofs - 5,000 year old architectural invention based on opposing roof tiles which balance each other - still starring in Urban Master Plans and anachronistic spatial guidelines as a binding architectural component.

2023 מאי 133 קורות הגג אדריכלות ישראלית 29 | | | וכאן ראוי להדגיש שקפיצת הדרך המשמעותית ביותר בתולדות האדריכלות הייתה המצאת - שיטת בנייה שטרפה 18- הבטון המזוין במאה ה את הקלפים, תוך טשטוש הזהות המקומית שאמורה לשקף את זמינות חומרי הבנייה ואת טכנולוגיית הייצור שהועברה מדור לדור. הסיבה העיקרית לכך נבעה (ועדיין נובעת) מהעובדה שקורת הבטון שמתבססת על שילוב סינרגי בין הברזל המתנגד למתיחה, והבטון המתנגד ללחיצה מקטינה במידה רבה את התלות בחוזק החומר, בעוביו, ובגאומטריה שלו, תוך ייתור כמעט מוחלט של התלות בשיטות המסורתיות, כגון קשתות, כיפות, קמרונות וגגות משופעים, שהמשמעות האדריכלית שלהם הופכת להיות בעיקר אסתטית. עד אז , כל שיטות הבנייה המוכרות היו מבוססות על שימוש חכם בגאומטריה קונסטרוקטיבית המבוססת (בדומה לגשרים) על חיסכון בחומר לצורך הפחתת המשקל, תוך התאמה לסביבה, למזג האוויר ולתרבות הבנייה המקומית שהועברה מדור לדור בתהליך אבולוציוני מתון. בעניין זה ראוי לציין, שבניגוד מוחלט לתבונה הקונסטרוקטיבית המוטמעת בשיטה המבוססת על צמצום הצורך בקורות תמך באמצעות גאומטריה מאוזנת, רבים מאלה שעוסקים בבנייתם (ובכלל זה גם לא מעט מהנדסי קונסטרוקציה) אינם מבינים את הפואנטה, כאשר הם מוסיפים (ליתר ביטחון) קורות בטון, שלכאורה אמורות לתמוך באגדים, אך בפועל מעמיסות משקל מיותר על המבנה. ולא פחות תמוה מכך, בשנים האחרונות, עם ההשתלטות הפקידותית על תכנון המבנה, מה שמתווה את צורת המבנה הוא תקנוני התב״ע המיושנים, הנתמכים באופן תמוה על ידי ההנחיות המרחביות שנועדו מעצם טיבן להשלים חסכים עדכניים, המצטטות באופן עיוור ובלתי מקצועי משפטי מפתח בלתי רלוונטיים (ולעיתים מטופשים), המובילים בהם קשורים לדבקות הבלתי מוסברת בגגות הרעפים שהומצאו לפני אלפי שנים, המבוטאים לעיתים קרובות במילות ציווי ארמיות. ראוי לציין, שבניגוד לגג רעפי החרס הלטיני המאפשרים שיפוע מתון יחסית, גגות הרעפים הצפון אירופאיים התבססו בעיקר על רעפונים (שינגלס), שמתאימים במיוחד לשיפועים חדים המונעים הערמת שלג וחדירת לחות נימית (קפילרית), המטפסת כלפי מעלה באופן אוסמוטי, בניגוד לכוח הכבידה. כל זה כאשר המהפכה התעשייתית הפכה את רעפי החומר שהיו העשויים ביד, לתוצר המוני וזול יחסית - הבולטים בהם רעפי מרסיי, רעפים קפריסאיים, רעפי מוצא הישראליים ואפילו רעפי בטון (של אקרשטיין) שהוזילו במידה רבה את מחירם. אכן, וריאנטים שונים של גגות רעפים מתועדים כבר אלפי שנה בכל רחבי העולם, ומן הסתם, היו נפוצים גם כאן, עד הכיבוש הערבי שהביא איתו במאה השביעית את הכיפות, הקימרונות והקשתות. השימוש המחודש בגגות רעפים שב לארץ עם מסעי הצלב שייבאו מאירופה את הגגות המשופעים, בעיקר על ידי ״המתנחלים״ הטמפלרים שהגיעו , שהתאימו את 19- לארץ מגרמניה בסוף המאה ה גגות הרעפים לתנאי האקלים המקומיים. ביצירת יישובים בעלי אופי כפרי, הבולטים בהם המושבות שרונה, וילהלמה, ולדהיים (חצור הגלילית), והמושבות הגרמניות בירושלים, זכרון יעקב וחיפה. מעניין לציין שלמרות הטינה המובנת כלפי המתיישבים הגרמנים שהחמירה עם עליית הנאציזם, היישובים האלה השפיעו רבות על תפיסת גגות הרעפים כדוגמה ליישוב כפרי,

Roofs אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 30 ובמידה לא מעטה תוך שיבוץ התדמית האסתטית שלהם (לכאורה) בתב״עות שעל פיהן נבנים, למעשה עד היום, מבנים צמודי קרקע בכל רחבי הארץ. שיטת הקירוי המבוססת על רעפים המונחים על קונסטרוקציית עץ, כוללת קורות אופקיות, אגדים אנכיים (התומכים זה בזה) ומרישים (לאטות) המחברים בין האגדים. חשוב לציין שהשיטה הזאת שנה בכל רחבי 5,000- קיימת כבר למעלה מ העולם גם כאשר מדובר בבנייה העירונית (כולל במקדשים יווניים כגון האקרופוליס), ולפיכך אינה יכולה להיות משויכת למקום מסוים, גם אם נדמה למישהו שהיא הדרך הנכונה לבטא ״אדריכלות כפרית״. השאלה היא, מדוע בכל זאת קיימת נטייה לאמץ את גגות הרעפים כמודל לחיקוי, למרות שמדובר בשיטת בנייה מיושנת. התשובה הפשוטה היא, שבשל העובדה שהמוח האנושי תופס את הסביבה באמצעות מודלים חזותיים, קיימת נטייה לדבוק בכל מה שנתפס בעבר כיעיל, ראוי ונכון, גם כאשר הוא אינו רלוונטי עוד (כמו למשל הפקסימיליה המיושנת שמסרבת לעבור מן העולם בעיקר בקרב רשויות החוק והמוסדות הפיננסיים). הבעיה היא שהתופעה הזאת מתבטאת גם בערכים ויזואליים חסרי כל הצדקה אסתטית, כאשר היא באה לידי ביטוי בתב״עות מיושנות ובהנחיות מרחביות חסרות מעוף, המבטאות חוסר הבנה בסיסית באדריכלות, בין היתר באמצעות משפטים לפחות 60%- תמוהים כגון: ״גגות המבנה יקורו ב מהיטל המבנה ברעפי חרס או רעפים אחרים המאושרים ע״י הוועדה״ ובמקרים קיצוניים יותר: ״גגות הרעפים ייבנו מרעפי חרס ללא ארגזי רוח״. בשנים האחרונות נוסף לגג המשופע ערך מוסף - קולטים סולריים שמבטיחים לפחות בכיוון דרום, חיסכון לא מבוטל באנרגיה, הן בעצם תפקודם כמייצרי חשמל, והן כשכבה מבודדת החסרה כל כך לגג הרעפים. זאת בנוסף לערך הכמעט נוסטלגי לעליות הגג הרומנטיות, שבעבר שימשו למגורי משרתים, בהמשך כצימרים, ובשנים האחרונות, בעיקר בשל הריחוק המרחבי שלהם משאר חללי הבית, למיקום רומנטי של חדר השינה של ההורים. עליות גג הן פטנט קל וזול להוספת שטחי בנייה תוך אכלוס שטחי הגג: החלל קיים, התשתיות קרובות והקירות המשופעים מאתגרים ניצול חלל יצירתי ואינטימי. השאלה היא: האם הגיוני לעודד (או לחייב) מראש בניית גגות רעפים כאמצעי להסתרת שטחי בנייה, כאשר הטכנולוגיה וחומרי הבנייה החדישים מאפשרים לבנות גגות שטוחים ללא כל בעיה. האם לא פשוט יותר להגדיר את שטחי הבנייה המותרים בתב״ע, ללא התחכמויות מיותרות? גגות שטוחים מאפשרים ניצול שטחים לצרכים אחרים, בעיקר במענה למצוקת שטחים ירוקים. גג בניין המיון החדש במרכז הרפואי תל אביב.למטה: ארד שרון, שרון גור זאב - שרון אדריכלים אדריכלים: בשיתוף עם רני זיס אדריכלים. צור וולף.אדריכלות נוף: הכיפה הירוקה של מסגד עומר בעמוד השמאלי למעלה: אבן אל-חטאב, לוס אנג'לס. עפולה. E-CENTER בעמוד השמאלי למטה: חכם בן צבי אדריכלים.אדריכלים: הגג המורכב ממערכת תרמו-אקוסטית עשויה ממגשי פח מחוררים עם חיפוי עליון של לוחות אלומיניום רציף אטום ומבודד

2023 מאי 133 קורות הגג אדריכלות ישראלית 31 | | | Above: The dome of the Omar ibn Al-Khattab Mosque, Los Angeles. Bottom: E-CENTER, Afula Architects: Haham Ben Zvi Architects. Right page top: Flat roofs allow the area to be utilized for other needs, especially to green sustainability. Right page below: The new Emergency Care Center roof at Tel Aviv Sourasky Medical Center . Architects: Arad Sharon Gur Ze'ev Sharon Architects with Rani Ziss Architects. Landscape: Zur-Wolf Landscape Architects

Roofs אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 32 Top: Tile roofs usually require complex insulation with limited durability. Below and on the left page: Inhabiting the roof space ensures romantic interiors while posing an architectural challenge for effective utilization of sloped ceilings. גגות רעפים מצריכים בידוד מורכב בעל למעלה: מקדם עמידות מוגבל איכלוס חלל הגג ליצירת למטה ובעמוד השמאלי: עליות גג רומנטיות מהווה אתגר אדריכלי לניצול יעיל של הגגות המשופעים, בהתאם לשימושים השונים

2023 מאי 133 קורות הגג אדריכלות ישראלית 33 | | |

Roofs אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 34 Klein - BIG's prototype of a tiny cabinet designed for NewYork City's urban flat dwellers exhibits the challenge of planning the interior of sloped roofs. אב-טיפוס למבנה קטן ביער בתיכנון - klein - מיועד לבעלי דירות בניו-יורק סיטי, BIG תוך האתגר שטמון בתכנון פנים של מבנים בעלי גגות משופעים

2023 מאי 133 קורות הגג אדריכלות ישראלית 35 | | | spouting puzzling sentences such as: "the roofs should include at least 60% of ceramic roof-tiles..." In recent years, extra value has been added to the sloping roof - solar panels that promise energy savings while functioning also as an insulating layer the tile roof is otherwise lacking. This is in addition to the nostalgic desire for romantic roof attics, which once were used as servants' quarters, later as Zimmers, and in recent years, mainly due to their spatial remoteness from the rest of the house, as a romantic location of the master-bedrooms. Attics are a fine way to add extra spaces to any house: the roofs are there, infrastructures are nearby, and the slanted ceilings are challenging for the architect. The question is, if the authorities approve the extra living space, why dictate the use of a 5,000 year old technology?

Roofs אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 36 food for thought roof beams, attics and all the rest Eli Leffler The term "roof beams", which has always been identified with a house, highlights construction technology as a condition that dictates the nature of the building, focusing on the most effective way of carrying the roof load over the walls. And not in vain - constructing a roof has a decisive affect on the entire building, from the foundation to the roof canopy’s properties’ method of construction. It is worth mentioning that the most significant leap in the evolution of the history of architecture was the invention of reinforced concrete in the mid 19th century - a construction method that reshuffles the deck, bypassing geometry by utilizing concrete's resistance to pressure on one side, with steel's resistance to expansion on the other side. This actually was the first step in blurring local identity, which traditionally reflected the availability of construction materials and the production technologies handed down from generation to generation. The main explanation for this is that concrete can be obtained everywhere, and due to the fact that concrete largely reduces the dependence on the strength of the material, its thickness and its geometry, with almost complete dependence on traditional methods, such as arches, vaults and slanted roofs, the architectural significance becomes mostly aesthetic. Until then, adjusting to the environment, dependant upon local materials and construction culture handed down from generation to generation, the most common methods of roof support were the arc, the vault, the dome and the sloping roof - all based on material and weight savings (similar to bridges) in order to ease construction. In this regard, it is worth noting that, in contrast to the constructive logic of the method based on reducing the need for supporting beams via geometry, many of those who deal with construction (including some civil engineers) do not internalize the point, and add needlessly, in the case of concrete beams, loading of unnecessary weight on the structure. No less strange is the fact that in recent years, with officials taking control of entire building planning via anachronistic Master-Plans and local space guidelines, tiled roofs invented thousands of years ago are even today unreasonably regarded as a leading roofing method. Here it is worth mentioning that, unlike the Latin ceramic tile roof that allows for a relatively moderate gradient, Northern European tiled roofs have been based mainly on shingles, especially suitable for sharp slopes to prevent snow piling and capillary osmosis, where water rises up the mantle, defying gravity. This was made possible with the coming of the industrial revolution, which began to massively produce handmade tiles relatively cheaply, the most prominent of which were Marseille, Cyprus and Israeli tiles, and even concrete ones, largely reducing their cost. Different variants of tiled roofs have been documented for over five thousand years all over the world, and they were also common in Israel until the seventh century Arab occupation that brought with it the alternative use of domes, arcs and vaults. The renewed use of tiled roofs returned to Israel with the crusaders, though the most influential were the Templars, who arrived from Germany in the late 19th century, adapting to local climate conditions, while creating rural communities, the most prominent were the colonies; Sharona, Wilhelma, the Bethlehem of Galilee, as well as the German colonies in Jerusalem, Zichron Yaacov and Haifa. Roofing on wood construction includes collar (horizontal) beams, slanted collars, joists, crowning and lockouts. If the roof is clad with shingles they are generally laid on plywood. The question is, why do people tend to adopt the tiled roof as an aesthetic model even though it is known to be an old, anachronistic building method? The simple answer is that, because the human brain tends to perceive the environment through visual models, there is a tendency to adhere to everything perceived as effective, proper and correct, even when it is no longer relevant (such as the old -fashioned facsimile that refuses to move from the world mainly among legal and financial institutions). . The problem is that this is manifested in oldfashioned Urban Master plans and Spatial Guidelines written by those who lack any basic understanding of architecture, often

2023 מאי 133 קורות הגג אדריכלות ישראלית 37 | | | לביא (ב.י) חברה להנדסה ובניין בע"מ, נוסדה בשנת ומאושרת לעבודות 1994 .5' ממשלתיות בסיווג ג חברת לביא מתמחה בבניית פרויקטים מגוונים ומורכבים עתירי מערכות מורכבות, בתחום מוסדות הרפואה office@laviby.co.il 03-5564280 גג בניין המיון החדש, מרכז רפואי תל אביב אדריכלות: ארד שרון שרון גור זאב שרון אדריכלים בשיתוף עם זיס אדריכלים אדריכלות נוף: צור וולף קבלן: לביא חברה להנדסה ובניין בע״מ

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events and Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | curiosity 38 תחרויות ופרסים ניר חן אדריכלים ורוקח אשכנזי מהנדסים, זכו בתחרות לתכנון גשר השלושה מעל נתיבי איילון. הגשר שעתיד לחבר בין רחוב השלושה בשכונת יד אליהו לבין רחוב הרכב בשכונת מונטיפיורי, מיועד להולכי רגל, רוכבי אופניים וכלי רכב, במטרה לשפר את מערך התנועה הירוק המחבר את מזרח העיר 35- מ' ורוחבו כ 110- למערבה. אורכו של הגשר כ מ'. והוא כולל אמצעי הצללה וספסלי ישיבה. The Consortium פרס לעירוניות בת-קיימא ( ) הוענק Award for Sustainable Urbanization השנה לאדריכל הארגנטינאי אמיליו אמבז. וזאת הזדמנות לציין שהשם היהודי (במקור אמבש) שימש במאה השביעית להצפנת הזהות היהודית של אנוסי ספרד ופורטוגל באמצעות המילים - אני מאמין באמונה שלמה. כך ש... כן רפורמה, לא רפורמה - האיש הנחשב לאורים והתומים שנה, מביא כבוד 50 של האדריכלות הירוקה כבר לאדריכלות בכלל, ולכתב העת אדריכלות ישראלית בפרט כחבר ויועץ ועדת השיפוט של תחרות פרויקט השנה לאדריכלות ירוקה. התחרות לתכנון ״כיסא של אדריכל״, הוכרזה בהשראת המסורת ארוכת השנים של אדריכלים אייקוניים, שלא התביישו להתפרנס גם מעיצוב רהיטים כהרחבה מכובדת לעבודתם האדריכלית. ביניהם ידוענים כגון אלוור אלטו, צ'ארלס וריי אימס, לודוויג מיס ואן דר רוה, מרסל ברויאר וארנה ג'ייקובסן. כולם עיצבו כיסאות ייחודיים המגלמים את הפילוסופיה המקצועית שלהם. התחרות פתוחה לכולם. 1/11/23- הרשמה: עד ה https://t.ly/Zr7N אהרון בן רחל ruchi@netvision.net.il ההצעה הזוכה בתחרות לתכנון גשר השלושה למעלה: בתל אביב. - ניר חן אדריכלים, רוקח אשכנזי NCA תכנון: מהנדסים. למטה: האדריכל הארגנטינאי אמיליו אמבז Above: Bridge of the Three winning proposal by NCA Architects and Rokach Ashkenazi Engineers Below: Architect Emilio Ambasz עבו תוצאות כולל Argentinean Architect Emilio Ambasz - Consortium Awardee for Sustainable Urbanization

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events and Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | curiosity 40 ההרשמה לתחרות השנתית לתכנון הדמיה . ניתן להגיש 25/5/23- אדריכלית תסתיים ב כל הדמיה הקשורה לאדריכלות, כולל עבודות שפורסמו כבר בעבר. Buildners הזוכים יפורסמו במגזין הדיגיטלי של https://rb.gy/c29um התחרות השנתית השישית לתכנון מודל רעיוני לצורת מגורים מינימלית עבור זוג צעיר, נועדה להדגיש את העובדה שגדול הוא לא תמיד טוב יותר. הדרישה היחידה היא ששטח הרצפה לא מ"ר. 25 יעלה על 16/6/23 : תאריך אחרון להרשמה https://architecturecompetitions.com/ /microhome4 תחרות רעיונית לתכנון הבית העתידי עבור אזרחי אלף יורו! במרכז 250 דובאי מבטיחה לזוכה התחרות ניצבת השאלה: מה הופך מבנה לבית? התנאי היחידי הוא, שעלות הבנייה לא תעלה על מיליון דירהם (שווה ערך לשקל). 7/6/23 הרשמה עד /https://mbrcgi-housing.vercel.app זכה (שוב) MVRDV משרד האדריכלים ההולנדי והפעם, בתחרות לתכנון פארק החדשנות לבינה ) בהיילברון, גרמניה. הקונספט Ipai מלאכותית ( מבוסס על שילוב של קמפוס עסקי, מעבדות, מרכז חדשנות לסטארט-אפים, מגורים, מרכז תקשורת ומתקנים חברתיים כגון מסעדה וגן ילדים, שנועדים להפוך את הקמפוס, לא רק למקום אטרקטיבי שנעים לעבוד בו, אלא גם יעד AI למבקרים סקרניים שאינם יודעים שהאותיות מייצגות לא רק את כתב עת אדריכלות ישראלית, אלא גם את הבינה המלאכותית (תמונות בדף הבא). /https://ip.ai/en הוכרזה התחרות (השלישית) לתכנון אנדרטת הפצצה הגרעינית לזכר הערים היפניות הירושימה 1945- ונגסאקי שהפצצתן על ידי ארה״ב גרמה ב אלף 100 לסיום המלחמה עם יפן, במחיר של אזרחים הרוגים, ולמעלה ממיליון נפגעים אחרים. (תמונות בדף הבא). 7/6/23- הרשמה עד ה https://rb.gy/c29um אירועים בית המשפט המחוזי בירושלים פסק שיש להוסיף חמש נקודות לציון במבחן ההסמכה של אדריכלים צעירים, במסגרת מאבקם נגד שאלות לא הוגנות . מבחן הרשם 2022 שהוצגו במבחן הרשם ביוני נועד לקבוע האם חמש שנות לימוד ושלוש שנות סטאז׳ מספיקות כדי לקבל רישיון אדריכל. אין לי שום דבר נגד הרשם (שמעתי שהוא איש ממש נחמד), אבל הגיע הזמן שהאיגוד המקצועי של האדריכלים יבין שזוהי נקודת המפתח לשיפור מעמדו המקצועי של האדריכל הנרמס יום יום על ידי הפקידות ברשויות המקומיות. ואם יש הצדקה לרפורמה הנרקמת בתהליכי הרישוי, היא בהשבת זכותם של האדריכלים עצמם להחליט מיהו אדריכל ראוי. כל השאר, ברכה לבטלה. איור לתחרות לתכנון ״כיסא של אדריכל״..למעלה: - EANA בית קומפקטי בהיושי, יפן בתכנון למטה: אילוסטרציה לתחרות לתכנון בית קומפקטי לזוג צעיר Above: Poster for the Architect's Chair competition. Bottom: Compact house in Hiyoshi by EANA - illustration of the Young Couple Compact House competition. Photo: Koichi Torimura.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=