2023 מאי 133 בית העונה אדריכלות ישראלית 79 | | | Country house with 'urban' nostalgic touch, Kibbutz Bror Hayil Wooden Shutters of the past enhance the elementary structure that has undergone social changes, such as canceling children's communal sleeping arrangement and returning the family framework, as well as relying on industrial sources rather than struggling with limited income from agriculture. Idit Grady Photos: Avi Kabalo במציאות פוליטית אחרת לא הייתי שואלת אותך את השאלה הזאת, אבל - כיצד היית מחברת בין ההילולה הפוליטית שהתרחשה בזמנו סביב ההכרה בבית הספר לאדריכלות באריאל, לבין העובדה שאת מתגוררת כיום בעוטף עזה? ״כאדריכלית שגרה בתקופת הלימודים בעיר מעורבת כמו יפו, אני מצליחה לראות בכל מקום שאני חיה בו הזדמנות לחשיבה יוצרת. הפרשנות האישית שלי לסיטואציות שונות בחיי היום יום של הדיירים, מחייבת אותי להתמקד קודם כל בתחושת השייכות - במה שהופך את המבנה הגשמי לבית, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית; וכאן, תהליך ההתאקלמות האישית שלי ושל משפחתי מאפשר לי לעשות את זה מתוך הזדהות מוחלטת. אני מנסה תמיד להמציא קשר ולייצר חיבורים. ״בואי נאמר שלהיות אדריכלית עצמאית ואם לשני ילדים בעוטף עזה זה סיפור שיכול למלא כתבה בפני עצמה. המקום שבו הוענק לי התואר, כמו גם הקיבוץ שבו אני גרה הם מקומות של חיבור - מקומות שבהם יש מורכבויות וקשיים, שעם לא מעט מאמצים אני מצליחה להפוך למקומות של שפע, אור ונחמה. ״המקומות שאני מתפקדת בהם כאדריכלית מזכירים לי כל הזמן את נבכי הנפש האישיים שלי שמורכבים מקונפליקטים לא פשוטים, שאותם אני מנסה לאזן כל הזמן. הבתים שאני מתכננת, תמיד צנועים מבחוץ כדי לא לעמת אותם עם הסביבה. את מדברת על איזון - מילת מפתח בחיים בכלל ובאדריכלות בפרט. איך זה בא לידי ביטוי בבתים שאת מתכננת? ״היות שמדובר בבתים שנבנו במציאות שונה לחלוטין ובתנאים חברתיים שונים בתכלית, נקודת המוצא הקונספטואלית מורכבת, ממש כמו החיים עצמם, מאלף ואחד מרכיבים. הנתון הבסיסי הוא בית ישן ומוזנח, שממנו אני אמורה להצמיח תהילה. כיצד את ניגשת לעבודה? יש לך סיגנון אישי משלך, או שאת פשוט מנסה להגשים את מאווייהם של הדיירים? ״המטרה שלי היא לייצר חיבור אותנטי עם כל לקוח, מתוך העולם העיצובי שאני מביאה איתי. החיבורים החד-פעמיים עם תנאי הסף של כל לקוח, הם שמייצרים את שכבות הסגנון שלי. כלומר, הבית מרגיש שהוא של הלקוח אבל מבטא תמיד את טביעת העין הסגנונית שלי. ״יש כמובן הבדל מהותי בין תכנון בית מאפס, ללא שיקולי תקציב ועל קרקע בתולית, לבין שיפוץ מאסיבי ככל שיהיה של בית קיים. בדרך כלל מי שחי בבית, מחובר אליו ולפעמים קשה להזיז אותו לחלום ״טוב יותר״ ממה שהוא מכיר. השינוי קורה תוך שיתוף פעולה הדרגתי ומתמשך,שההצלחה שלו נמדדת בכך שחלק מהלקוחות שלי הופכים בסופו של התהליך לחברים טובים שלי.״ על מה אתם מדברים יותר, על פנטזיות עיצוביות או שיקולים תכנוניים? ״ברור ששיקולים תכנוניים הם הבסיס, כגון כיווני אוויר, הכנסת אור טבעי לכל חלקי הבית, חלוקת פנים בהתאם לסדר היום של כל אחד מבני המשפחה, וחלוקת התקציב ביחס לכיס של הלקוח, מה שמהווה פקטור מהותי מאוד, גם בכל מה שקשור בסגנון האישי שלי. את יכולה להצביע על מוטיבים סגנוניים שמקשרים בין כלל העבודות שלך? ״לא חשבתי על זה... אבל הגישה שלי כאדריכלית היא לשים דגש על תנועת המשתמש בחלל. כלומר - כיצד זוויות הראייה שלו משתנות בהתאם לתנועה במבנה. המטרה היא ליצור חלל מעניין ומשתנה פיזית ומנטלית בניגוד לחוויית חלל סטטית. ״התוצאה הנראית לכאורה על פני השטח היא סגנון אקלקטי, שנובע משילוב של כמה גורמים בעת ובעונה אחת, ביניהם גם טעמו הייחודי של הלקוח והיבטים פרקטיים של חומרי הגמר. ״ואם את ממש מתעקשת על תיאור מילולי... אני מנסה לבטא חיבור ביני כאדם יוצר, לבין המצב הקיים והרצונות האישיים של בעלי הבית, כדי ליצור מקום שיודע להיות כל כך מעניין שלא נרצה לצאת ממנו.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=