אדריכלות ישראלית - גיליון 133

Interior Design אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 May 2023 | | 8 חרדות מקטינות את הסיכון לטעות עיצוב פנים בוני אבנס איתן כהן, בוגר המכון הטכנולוגי בחולון וחבר הוועד המנהל של אגודת מעצבי הפנים, גדל ביפו ד׳, סמוך לפרדס אבו סייף שבדרום תל אביב. בן יחיד לאם גננת ואב מנהל אגף בעיריית תל אביב, איתן הוא אחד ממעצבי הפנים הבודדים הדבקים בקו עיצוב מזוהה, שבמרכזו שימוש כמעט אובססיבי ברקעים מונוכרומטיים, המאפשרים הבלטה מכוונות של פרטי עיצוב נבחרים. הקו הזה, הבולט עד כדי טשטוש ההבדל הסגנוני בין עבודותיו השונות, עומד כמעט בסתירה לקעקועים הגרפיים המכסים כל חלקה בגופו, על בסיס מקום פנוי. עד לתקופת הקורונה איתן פעל ממשרד קטנטן בשוק הפשפשים ביפו, אבל עם הזמן, הביקוש גדל, וכדי להכיל את הגידול בעבודה הוא נאלץ לעבור למשרד גדול יותר, סמוך לשכונת החשמל במרכז תל אביב. המשרד ששופץ לפני כשנתיים מעניק שירותי תכנון מגוונים, תוך התמקדות במגורים, בעיקר בתים ושכתוב מאסיבי של דירות קיימות. ״אני אוהב לחשוף את הקרביים של המבנה כאשר הקירות הבלתי רלוונטיים נהרסים ומאפשרים לי כבר בשלב הזה לחשוב על התוצר החדש, תמיד תוך הבלטת פרטי האדריכלות - עמודים, קורות ופתחים, שמאפשרים לתכנון המקורי לשרוד וגורמים לעיצוב להיות פחות מתנשא. אני משתדל לשמר את הגיאומטריה המוטמעת בהם, ולהעניק להם לבוש חדש באמצעות חומרים, צבעים ותאורה.״ כל הדירות שאתה מתכנן ממוקמות בבניינים קיימים? לא, ישנן גם דירות קבלן שבהן אני מגדיר מראש את השימוש שאני מדמיין בהן, כאשר אני לא שוכח אף פעם שלכל פרט יש אנרגיה משלו, וצריך להקפיד על איזון מדוד בין הפרטים והחפצים לבין האנשים שעתידים להשתמש בהם. כדי לומר משפט כזה אתה חייב להיות רגיש, לא רק מעצב, אלא גם כאדם. העובדה הזאת לא מפריעה לך לקיים יחסים כלכליים עם לקוחות שלעיתים קרובות בטוחים שכאשר הם שוכרים אותך הם קונים עליך בעלות? ״בלי להישמע נאיבי מדיי, כשאני יוצר אני מרגיש שאני עוסק בנתינה, ואני לא מצפה לקבל שום פיצוי מיוחד על כך. זה בעיניי חלק חשוב במערכות היחסים בין בני אדם בכלל, והחיים לימדו אותי שהתמורה מגיעה תמיד ממקומות מפתיעים. נשמע כמעט פילנטרופי... אתה מצליח ללכת עם האמת הזאת למכולת? ״נגעת בנקודה מהותית... אני מאוד אוהב לחפש את האמת שבחומר. עולם העיצוב סובל כיום מחוסר אותנטיות, בעיקר בגלל תוכנות העיצוב שמספקות נגישות וזמינות כמעט זולה של השראה. אני משתדל לדבר תמיד עם הלקוחות בגובה העיניים, ואין שום הבדל בין רואה-חשבון, ירקן או גננת - כולם וגם אני, עוסקים בסופו של דבר בלהביא פרנסה הביתה. איך זה מעניק אותנטיות לעבודות שלך? ״אני מקפיד שבכל פרויקט יהיה קו עיצובי אחד. אי אפשר לשים שתי ״דיוות״ בחדר אחד, משום שהן תחיינה בעימות מתמיד. תן דוגמה. ״ודאי שמת לב שאני מרבה להשתמש בשחור. וכשלקוח מביע חששות, אני לא מתבייש להדגים לו מה העיפרון השחור של האיפור עושה לעין של אשתו. ומה זה עושה לעין העיצובית שלך? אתה בטח רומז לקעקועים שלי... כששואלים אותי למה אני מקועקע כל כך, אני משיב שלמרות שיש לי יכולת התבטאות טובה, כשנגמרות לי המילים אני מתכנן קעקוע חדש. ולפחות מבחינה רגשית, הקעקוע משלים את מה שרציתי לומר ולא מצאתי את המילים המתאימות. אינספק שזה יושב טוב עליך באופן אישי, אבל כיצד הדו-שיח בינך לבינך משפיע על סגנון העיצוב שלך, אם בכלל? ״באופן עקרוני, מה שאני ומי שאני משפיע מן הסתם גם על העבודות שלי. ללקוחות אני מסביר שאני אדם שמתכתב עם החרדות שלו, וטוב שכך, משום שזה מצמצם את הסיכון שאעשה טעויות תכנוניות. מה נחשב בעיניך טעות עיצובית. ״אם, למשל, אני לא מספיק בקיא בכימייה של חומר מסוים או בטכניקת היישום שלו, לעולם לא אעשה בו שימוש. יש כמובן עוד הרבה אפשרויות לטעות, אבל אם להתקלש, מבחן הזמן הוא השופט הכי נאמן בעיניי.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=