אדריכלות ישראלית - גיליון 134

ISSN-0-792-1268 www.aiq.co.il Architecture of Israel 134 אדריכלות ישראלית Homecore store for men’s clothing. Stéphane Malka Architecture. Photo: Laurent Clement 09-9551500 : טלפון למנויים Laurent Clement לבגדי גברים, פריז. אדריכל: סטפן מלקה. צילום: Homecore חנות

134 2 8 42 80 עורך ראשי מנהלת המערכת עוזרת לעורך כתבות שטח מזכיר המערכת עוזרת מחקר תרגום ועריכה אנגלית צלמי מערכת ייעוץ לשוני עריכה גרפית הכנת לוחות הוצאה לאור כתובת המערכת טלפון פקס דוא״ל אתר כתב עת לאדריכלות עיצוב וסביבה אדריכלות ישראלית 08/2023 - 134 אדריכלות ישראלית כל הצמא לאור ישא את עיניו ויבוא אדריכל ד"ר עמי רן דבר העורך סטפן מלקה - מה זה בעצם אדריכלות נטלי מן אורח העונה צביקה תמרי - בא הביתה אלי לפלר פרופיל העונה בינה מלאכותית חסרת בינה עמי רן חומר למחשבה 2023 כל הזכויות שמורות אוגוסט אסור להעתיק או לצלם מתוך החוברת ללא קבלת רשות בכתב מהמערכת © 28 מדור לסיקור אירועים ותחרויות רחל בן אהרון סקרנות 66 FFAS אדריכל ד״ר עמי רן MA רחל בן אהרון ד״ר הילית מזור בוני אבנס אלדד קרצמן MA אלה רן אדריכל מיכאל פילדמן יצחק מרום, רונה וטש MA תלמה פרויד מאי נר שפירא אדריכלות ישראלית הרצליה ב׳ 321 . ת.ד 09-955-1500 09-955-1502 ai@netvision.net.il aiq.co.il כשלאדריכלים הייתה סיבה ללבוש חליפה הילית מזור חומר לעבודה מערכת מייעצת אדריכל פרופ' טיגרן האס, שטוקהולם פרופ׳ נעמי כרמון, הטכניון חיפה אדריכל פרופ' בן-עמי טורקניץ', ברזיל אדריכלית ד״ר אסנת רוזן קרמר, ויצו חיפה אדריכל רוני זייברט, התאחדות האדריכלים אדריכל אוסוולדו סתיו, התאחדות האדריכלים פרופ' יצחק מאיר, אוניברסיטת בן-גוריון אדריכל פרופ׳ רפי רייש, האוניברסיטה העברית אדריכל פרופ׳ יאשה גרובמן, הפקולטה לאדריכלות בטכניון

Editorial Architecture of Israel #134 | August 2023 | אדריכלות ישראלית 2 ּכָל הַצָּמֵא לָאֹור יִשָּׂא אֶת עֵינָיו וְיָבֹוא! דבר העורך אחד הסיפורים המרגשים על לוי אשכול - ראש הממשלה הכי רגוע בתולדות המדינה, הוא שבתקופת המיתון , כשהבריחה מהארץ לתפוצות הרקיעה שחקים, הוא עמד על הגג של מגדל שלום, התכופף מעל 1966 של הוא צעק: עד כה הכל בסיידר! זה 3 המעקה כדי לראות מה קורה ברחוב הרצל, ונפל... כשהוא הגיע לקומה קרה בדיוק כמישהו כתב את השלט הידוע עד כאב באולם היציאה של נתב״ג: ״האחרון שייצא שיכבה את האור״. הסקר האחרון של אחד הערוצים הסופרים את קיצם, מגלה שכשליש מהישראלים שוקלים לרדת מהארץ, השאר כנראה ישקלו בקרוב. העניין הוא, שבארץ אתה אף פעם לא יודע מה ילד יום, מי הכניס בכלל את היום להיריון... ולמה. ובחוסר הוודאות המבלבל הזה עלה בי הרעיון המהפכני לתלות בהזדמנות הקרובה שאגיע לנתב״ג שלט חדש באותיות מאירות עיניים: ״הראשון שחוזר שידליק את האור״. כמו שסבתא שלי שעבדה בחברת החשמל, הייתה תמיד אומרת: אם מישהו יכול להוריד את השאלטר הוא גם יכול להרים אותו, כנאמר ביידיש - אנצינדן די ליכט. ואכן, תוך שנה מהמיתון שלימד אותנו מהו באמת ״יוקר המחיה״, הגיע הניצחון המשכר של מלחמת ששת הימים והפך את הקערה על פיה, כאשר אלפי צעירים מרחבי העולם התנדבו לעלות לארץ מרצונם החופשי, או סתם מתוך מחשבה שירושלים באמת עשויה מזהב כמו שנעמי שמר ניסתה לשכנע אותנו. ואכן, בתוך שבוע משה דיין הוכתר למשיח, למרות שהוא לא ספר אף אחד עם עין אחת, ולאחר מותו של ראש הממשלה הרגוע, הרגשנו מספיק שאננים כדי למנות ראש ממשלה שנעלה נעלי גולדה, וגרבי ניילון גדולים בשתי מידות, כדי שיחזיקו מעמד גם בשנה הבאה, כשמאחורי מנדטים, לעומת 63 מפלגתה (מפא״י) ניצבו מנדטים 22- מפלגת גח״ל המתחרה, שזכתה ב בלבד, בראשות מנחם בגין - מהפכן דרמתי בוגר אצ״ל, שנבחר לראשות הממשלה במהפך של , ועשה באחת שלום במרומים. 1977 ללמדנו, שכל הבטחה לגבי הקדנציה הבאה, מתגמדת לעומת חשיבות החיים בעולם הזה, כנאמר בפרקי אבות ד׳ יז: ״יפה שעה אחת של תורה ומעשים טובים בעולם הזה, מכל חיי העולם הבא״. וזה הדליק בי את הרעיון לכתוב בהזדמנות הראשונה שאגיע לנתב״ג, שלט חדש באותיות מאירות עיניים: ״הראשון שחוזר שידליק את האור״, כמו שסבתא שלי, שעבדה בחברת החשמל, הייתה תמיד אומרת, שאם מישהו יכול להוריד את השאלטר הוא יכול גם להרים אותו, כמו שאומרים ביידיש - אנצינדן די ליכט. ויעיד על כך השיר שנכתב על מעיינות האור הגנוזים, שכדי לגלות אותם כל מה שצריך הוא ״לשאת לפידים בלילות אפלים, כאשר השבילים זורחים מתחת רגלינו, וכל מי אשר לב לו הצמא לאור, יישא את עיניו וליבו, ויבוא אלינו לאור״. כאשר העולם כמעט איבד 30- אגב, השיר העוצמתי הזה המתקרא ״אנו נושאים לפידים״, נכתב בשנות ה את עצמו לדעת, כדי להבליט את המסר, שנסים לא תמיד קורים מעצמם, ולעתים מישהו צריך להביא אותם. https://www.youtube.com/watch?v=97ygpz5NlrY אדריכל ד״ר עמי רן לחץ להשמעה שחר במפרץ חיפה. צילום: אדר׳ אמיל אברהם

איתי בניתצילום: אלום יהלום מתקין מורשה: אדריכלים RUST אדריכלות: יועצי קליל לאדריכלים ישמחו לסייע בתכנון הפרויקט ויעניקו תמיכה טכנית ומקצועית. www.klil.co.il ,*8555 : , חייגו kill house לקבלת ייעוץ ולתיאום פגישה באולמות , ראשל”צ מתחם רדיזיין , קריית אתא מתחם סוהו, נתניה 8 חדש! מתחם גיגיס, ילדי טהרן :KLIL HOUSE החיבור המושלם בין הבית לעולם אנו מאמינים בכוחו של חלון ובמשמעות הרבה 1950 מאז שנטועה בו, ביכולת הבלעדית שלו לשפר את איכות החיים באמצעות אור טבעי, אוויר ושקט. מתוך אמונה זו, אנו גאים להוביל את הטרנדים המעודכנים, החכמים והחדשניים ביותר בעולם, ולהגשים כל חלום עיצובי- שאפתני ומרחיק לכת ככל שיהיה. להצטרפות לשירות 360° אדריכלים

Editorial Architecture of Israel #134 | August 2023 | אדריכלות ישראלית 4 09-9567776 :למנויים טלפון מגזין טבע הדברים רואים את העולם בעיניים ישראליות

צילום: מורדי מור

sky info@seesky.co.il 054-9291292 יבוא שיווק והתקנת חלונות גג

החלונות הטובים בעולם לגגות רעפים sees

Guest of the Season - Stéphane Malka אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 August 2023 | | 8 סטפן מלקה - מה זה בעצם אדריכלות אורח העונה נטלי מן , בהשראת המרחבים העירוניים הזנוחים, 80- סטפן מלקה נולד וגדל במרסיי של שנות ה שלהם הוא ׳תרם׳ כבר בתקופת נערותו את כישורי הגרפיטי שלו, כדי להביע את דעתו על הפוטנציאל הבלתי מנוצל שלהם. ההריסות בשכונת בלוויל בפריז היוו עבורו כר Ateliers פורה להתנסות בקולאז׳ים מצוירים כחלק מהפעילות של קבוצת אמני הרחוב שהטביעה את חותמה על קירות מבנים ברחבי פריז בטכניקות גרפיטי שונות Frigorifiques כגון קולאז׳ים, הדבקות והגדלות סטנסיל שהותירו חיקויים של קירות פרסקו מרשימים.

2023 אוגוסט 134 אורח העונה - סטפן מלקה אדריכלות ישראלית 9 | | | 2003- לאחר שהשלים את לימודי האדריכלות ב מלקה הקים משרד עצמאי, אבל הסתיר את היותו אדריכל והמשיך את פעילות הגרפיטי שלו במקומות שונים בעיר, תוך שיתוף פעולה עם אמנים ואדריכלים ידועי שם, כמו פיליפ סטארק, רם קולהס וג׳אן נובל, שאיפשר לו לתכנן (במשך Top שלושה ימים בלבד) את הבר הפנורמי על גג גלריה לאפייט - שהיווה אבן פינה Nest Petit Paris, an 2014 - למניפסט הראשון שלו Architectural Kamasutra בלב המניפסט האנטי-אדריכלי בעליל, מוצגת תיאוריית ההתערבות העירונית של מלקה, המתבססת על ניצול חללים עירוניים בלתי שמישים, ליצירת ״קירות עיוורים״ מתחת לגשרים או גגות של בתים קיימים. במקביל לניסוח התיאוריה סטפן החל בתכנון אדריכלי, בין היתר במיחזור תחנת דלק שאותה הוא הפך לחנות האמנות העכשווית הגדולה ביותר Palais de Tokyo במוזיאון ,Black Block בפריז .Museum העבודות הלא קונבנציונליות האלה זיכו את מלקה בפרסים והכרה בינלאומית, ועבודותיו הוצגו ומוצגות בגלריות ומוזיאונים לאומיים ברחבי העולם. חמש מעבודותיו הידועות המוצגות כאן, מבטאות התערבות עירונית ספונטנית בחללים פנויים, תוך שימוש כמעט מוקצן במחזור פרטי בניין ישנים, המשתלטים במכוון על החזות המעניינת של יצירותיו. לדבריו רובם ככולם בוצעו ללא שימוש בתוכניות קונבנציונליות, כדי להעביר את המסר של הצורך המוחלט להסתגל לאילוצים החברתיים הקיימים, במטרה לאפשר לכל יישוב התפתחות טבעית, זולה, גמישה ובת השגה. מצפה הכוכבים ח'ופו, נזלאת אל סאמאן, גיזה המבנה שנבנה במקורו בכפר לשימור מן המאה השביעית סמוך לפירמידה של גיזה, משמש גם כביתו של אחד מאמני הכפר. כידוע, מרבית הבנייה בכפרי מצרים נעשית ללא היתרי בנייה, וגם ללא תוכניות, למעט שרטוטי חול מעטים. בהתאם לכך, גם שיפוץ המצפה נעשה ללא כל שרטוט (אופייני לעבודותיו של סטפן מלכה שהחל את דרכו כאמן גרפיטי), תוך שימוש בחומרים ממוחזרים - בעיקר פרטי בניין ישנים שהותאמו לחללים השונים. חזיתות הבניין עשויות מצבר אקראי של לבני אדמה, ובעיקר חלונות ותריסים מסורתיים שעברו גילגולים שונים בכפר, כאשר ה״כתר״ של המצפה נבנה על ידי בעלי מלאכה מקומיים תוך שימוש בתדמית אוהלי המדבר. MALKA Architecture Kheops Observatory, Nazlet El Samman, Giza, Egypt w Prominent in this building are recycled materials. Framing the adjacent pyramid which has always served as a life source for the villagers, the building's facades, which face the streets are made of a random battery of mud and stones, prominent of which are windows and shutters that have undergone various recycling in the village, with the "crown" of the observatory built by local craftsmen in the image of the desert tent. MALKA Architecture

Guest of the Season - Stéphane Malka אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 August 2023 | | 10 מצפה הכוכבים ח'ופו, נזלאת אל סאמאן, גיזה בריכת שחייה מודרנית המשמשת את למטה: אורחי המקום, כמו גם את משפחתו של האמן המתגורר במבנה. ״חדר הזמן״ שנבנה מחומרי גמר עמוד השמאלי:ב ממוחזרים בהשראת אוהלי המדבר, ניתן לפתיחה וסגירה בהתאם לעונות השנה.

2023 אוגוסט 134 אורח העונה - סטפן מלקה אדריכלות ישראלית 11 | | | Kheops Observatory, Nazlet El Samman, Giza, Egypt This page: Inspired by the desert tent, the "Time Room", built of recycled materials, can be erected or folded, opened and closed according to need or desire Right page: A modern swimming pool for guests and the family of the artist, who live in the building. MALKA Architecture

Guest of the Season - Stéphane Malka אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 August 2023 | | 12 מצפה הכוכבים ח'ופו, נזלאת אל סאמאן, גיזה השתקפיות האור מסמנות על קירות המבנה את שעת היום. עמוד זה:ב מסבך פירמידיאלי מעץ מאפשר להכפיל את גובה למעלה: בעמוד השמאלי התקרה באמצעות בד היוצר חופה אופקית שפונה לחזית המערבית, ממנה נשקפת הפירמידה במלוא פארה בעת השקיעה. הכפר שנבנה במאה השביעית, התבסס מאז ומתמיד למטה: בעמוד השמאלי על תיירות הפירמידה, תוך שהוא מקפיד לשמר באדיקות את נופה מכל כיוון.

2023 אוגוסט 134 אורח העונה - סטפן מלקה אדריכלות ישראלית 13 | | | Kheops Observatory, Nazlet El Samman, Giza, Egypt Built in the village preserved from the seventh century near the pyramid, the building also serves as the house of one of the village artists. As is well known, most of the construction in Egyptian villages is done without building permits or plans, except for a few sketches in the sand. Top: Inspired by the pyramid of Kheops, a wooden pyramidal frame facing the west and canopied with tent-like textile allows a double-height ceiling, accommodating it to the season. Below: The village, built in the seventh century was financially dependent on the Great Pyramid in Giza Right page: Sunlight marking the walls with the time of day as a sundial. Photos:OBS

Guest of the Season - Stéphane Malka אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 August 2023 | | 14 בית הקשת - מבנה ארעי, הירלן, דרום הולנד המבנה הממוקם בכיכר עירונית נבנה כולו על פיגומים, וקירותיו עשויים מתריסים וחלונות ממוחזרים. כמו מבנים אחרים של מלקה, שהחל את דרכו כאמן רחוב, גם המבנה הזה נבנה ללא תוכניות. וכמבנה שמיועד לדרי-רחוב מזדמנים (ללא תשלום), הוא מבטא נכוחה את תפיסת העולם החברתית שלו המטיפה ליצירת עירוניות בת קיימא זמינה ובת-השגה, תוך ניצול חללים עירוניים בלתי מוזנחים.

2023 אוגוסט 134 אורח העונה - סטפן מלקה אדריכלות ישראלית 15 | | | Bow House - temporary structure, Heerlen, southern Netherlands Located in an urban piazza the structure was built entirely from scaffolding and old, recycled doors and windows. Like most of Malka's buildings, this one was built as free of charge spaces for the homeless, accenting a world view that promotes the creation of achievable housing for anyone, in a self developing societal-oriented urbanity. MALKA Architecture

Guest of the Season - Stéphane Malka אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 August 2023 | | 16

2023 אוגוסט 134 אורח העונה - סטפן מלקה אדריכלות ישראלית 17 | | | לבגדי גברים, פריז Homecore חנות נחשבת מאז כמותג מוביל לבגדי 25- הרשת שהוקמה לפני כ Les Champs-elysées גברים. הקמת החנות החדשה ברחוב נוצלה על ידי מלקה לבטא באמצות צבעים בלבד, את מסרי הגרפיטי ידועים שעליהם התחנך, כגון״ ״שלום״, ״אהבה״ ״אחדות״ ו״עשיית כייף״. בהתאם לכך, כל אחת משבע הקשתות המגדירות את החנות בתוך הקניון, משמשת כחלון הצצה לחנות שבה הצבע מהווה מרכיב עיצובי בולט, המשקף לדעת מלקה את כל אחד מהמסרים. סטודיו מלקה Laurent Clement צילומים: Homecore store for men's clothing, Paris Established about 25 years ago, the store chain has been considered a leading brand for men's clothing. Establishment of the new store on Les Champs-ILYS Street was exploited by Malka to express his well-known graffiti messages, such as "peace", "love", "unity"and "having fun". Accordingly, each of the seven arches that define the store within the mall allows a glimpse into the store, where color is a prominent design component, aiming to reflect Malka's point of view towards each of them. MALKA Architecture Photos: ©LAURENTCLEMENT-1879

Guest of the Season - Stéphane Malka אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 August 2023 | | 18

2023 אוגוסט 134 אורח העונה - סטפן מלקה אדריכלות ישראלית 19 | | | בית דאנק, חוף מנהטן, דרום לוס אנג׳לס מהווה הכלאה בין NBA הבית שנבנה עבור שחקן כדור-סל לשעבר באדריכלות למגרש כדורסל המייצר את חזיתו האחורית. המבנה העשוי משתי קוביות מוסתות המונחות האחת על השניה. האחת נפתחה לעבר בריכת השחייה, והשניה אטומה ומצילה על החצר האחורית. הצבע הכחול המשנה את גווניו בהתאם לקרינת השמש, יוצר דינמיות התורמת להשתלבות הבית בסביבה, תוך שהיא מצניעה את יחידת האירוח הממוקמת בחצר האחורית. הקובייה העליונה מוסתת כדי להצל על המבנה תוך שהיא יוצרת למעלה: למעשה מגרש כדורסל. הקובייה הנפתחת מהסלון לעבר הבריכה.מימין: Dunk House, Manhattan Beach, south of Los Angeles Above: The upper cube is cantilevered to shade the lower cube, while also book-ending a basketball court. Right page: The lower cube opens the living room to the swimming pool. MALKA Architecture Photos: ©LAURENTCLEMENT-1879

Guest of the Season - Stéphane Malka אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 August 2023 | | 20

2023 אוגוסט 134 אורח העונה - סטפן מלקה אדריכלות ישראלית 21 | | | בית דאנק, חוף מנהטן, דרום לוס אנג׳לס בריכת השחייה המחברת בין המבנה הראשי ויחידת האירוח.למעלה: הקיר הנפתח לבריכת השחייה ממסגר את יחידת האירוח ויוצרמימין: בינה לבין המבנה הראשי קומפוזיציה אדריכלית מכילה. Dunk House, Manhattan Beach, south of Los Angeles Built for a former NBA basketball player, the house is a kind of a hybrid between architecture and a basketball court, greatly influenced by its in and out relationship, back to front. Constructed of two cubes laid one on the other, the structure opens on one side toward the swimming pool, while on the other side it is sealed toward the backyard. The blue color that changes shades according to sunlight, creates a dynamism that contributes to the integration of the guest unit as an integral part of the complex. Top: The swimming pool that connects the main structure with the guest unit. Right page: The wall construction details frames the guest unit, creating architectural interaction. MALKA Architecture Photos: ©LAURENTCLEMENT-1879

Guest of the Season - Stéphane Malka אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 August 2023 | | 22

2023 אוגוסט 134 אורח העונה - סטפן מלקה אדריכלות ישראלית 23 | | | Walled City, Israel / Palestinian Authority Top: Random development of modular units. Right: A look at the separation-wall from the Israeli side עיר חומה, ישראל / הרשות הפלסטינית הפרויקט המציע להשתמש בגדר ההפרדה בין ישראל לרשות הפלסטינית כמרכיב סביבתי מחבר, מהווה נדבך נוסף בפעילות הביקורתית של סטפן מלקה. הרעיון הוא לאפשר לתושבי הסביבה לבנות באופן ספונטני ללא כל תכנון מוקדם, קילומטר. בדרך זו, מאמין 730- יחידות מודולריות על בסיס גדר ההפרדה שאורכה כ מלקה, תיווצר בפועל רקמת מגורים צפופה, שאינה מבדילה בין עמים, גזעים ודתות, כאשר המציאות הפוליטית רק הולכת וממסדת את ההפרדה ביניהם.

Guest of the Season - Stéphane Malka אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 August 2023 | | 24 עיר חומה, ישראל / הרשות הפלסטינית - גבולותיה 1967 תוואי חומת ההפרדה הממסדת הלכה למעשה (למעט מספר תיקונים) את גבולותלמטה: המוכרים והרשמיים של מדינת ישראל. התפתחות ספונטנית באמצעות יחידות מודוליות.בעמוד השמאלי: מבט על החומה מכיוון היישוב היהודי אלקנה. בעמוד השמאלי למטה מימין:

2023 אוגוסט 134 אורח העונה - סטפן מלקה אדריכלות ישראלית 25 | | | Walled City, Israel / Palestinian Authority The project suggests to use the separation-wall between Israel and the Palestinian Authority as an environment-mending opportunity. The ideological component is another layer in Stéphane Malka's critique, beginning as an active graffiti artist in the group of street artists Ateliers Frigorifiques, which had been active in Paris from the 1920s. Malka's idea is to allow local residents to reproduce spontaneously, without prior plan, in modular units placed on the massive foundation of the separation-wall, running about 730 kilometer. In this way Malka attempts to create, over time, a dense residential tissue, which does not differentiate between peoples, nationalities and religions, while the political reality only gets worse. Top: Spontaneous development using modular units. Right: A look at the separation-wall from the Jewish settlement Elkana.

Guest of the Season - Stéphane Malka אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 August 2023 | | 26 guest of the season Stéphane Malka - rethinking architecture Natalie Mann Malka was born and raised in Marseille. Inspired by abandoned urban spaces during the 1980s, he "donated" his graffiti skills to express his opinion on their unused potential. He saw the ruins of the Belleville neighborhood in Paris as a fertile opportunity to experiment with his painted collage techniques while being part of the Ateliers Frigorifiques street artists, who decorated walls of buildings with various graffiti techniques, such as enlarged stencil and fresco. After completing architectural studies in 2003, Malka established his own architecture studio, while continuing his graffiti activity in various places in the city, hiding the fact that he was an architect. Collaborating with well-known artists and architects, like Philip Stark, Rem Koolhaas and Jean Nobel enabled him to plan (in only three days) the Top Nest panoramic bar on the Terrace at Galeries Lafayette, a work that became a cornerstone for his first manifesto, 2014 Petit Paris, an Architectural Kamasutra” At the heart of his almost anti-architectural manifesto stands the statement that urban intervention requires no pre-planned design, but rather, based on casual, random events, allows endless recycling of second-hand architectural details. Malka left his marks on neglected, unused spaces, creating "blind walls" under bridges and roofs of existing houses. At the same time he began to formulate architectural projects, among them, recycling a gas station that became the largest contemporary art store in Paris - Black Block, at the Palais de Tokyo Museum. These non-conventional works have bestowed Malka with international acclaim and awards for his works, which have been presented in national galleries and museums around the world. Five of his architectural works presented here express his spontaneous utilization of urban spaces, performing extreme recycling examples of old building details which are deliberately superimposed on their structures, creating interesting facades, most of them having been carried out without any conventional plans to convey the message of the absolute needlessness of architectural knowledge to re-adapt social constraints.

2023 אוגוסט 134 אורח העונה - סטפן מלקה אדריכלות ישראלית 27 | | | ייעוץ פנג שואי לבתים, דירות ומשרדים בעזרת מפות אסטרולוגיות

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events Awards & Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #134 August 2023 | | curiosity 28 תחרויות ופרסים אחת השאלות שכל אדריכל ומעצב שואלים את עצמם היא מה הם אמורים לעשות כדי שהבניין Buildner שהם מתכננים ייראה כמו בית. אתר לארגון תחרויות אדריכלות הכריז על תחרות לקידום רעיונות שונים שעשויים להוות ״רשימת מכולת״ מוסכמת, שתעזור לאדריכלים ומעצבים להתמקד בדפוסי תכנון עכשוויים ביעילות רבה יותר. הכל כמובן בדובאי, ובלי לפסוח על נושא הקיימות, כשהחום הקיצוני השורף את העולם מזכיר לנו שאין לנו עודף זמן לבזבז. התחרות פתוחה לכולם. יורו. 250,000 פרס ראשון architecturecompetitions. 7/9/23 הרשמה עד com/new-ways-of-living תחרות אחרת לתכנון דיור בר-השגה בלוס אנג׳לס, מזמינה את המשתתפים לייצר פתרונות פרגמטיים העונים על צורכי הדיור המגוונים של תושבי לוס אנג'לס - ובכלל זה משפחות, בעלי מקצועות חופשיים, רווקים וזוגות (ממש בסדר הזה). התחרות פתוחה לכולם. 1/11/23 מועד אחרון להרשמה architecturecompetitions.com/housing-crisis architecturecompetitions.com/ /losangeleschallenge אגב, הזוכים בתחרות דומה שהתקיימה במילאנו - סטודנטים מהמכון הטכנולוגי של טוקיו - אמרו בטבעיות יפנית (בלי לחדש הרבה), שאדריכלות היא כלי לאירגון יחסים בין אנשים לסביבתם, במיוחד כאלה שמנצלים ללא חשבון את משאבי הכדור המתכלים. יפנית שפה ברורה. אהרון בן רחל ruchi@netvision.net.il תחרות לתכנון דיור בר השגה בלוס אנג׳לס.למעלה: תחרות רעיונית לתכנון הבית העתידי בדובאילמטה: Above: Competition for afforable housing in Los Angeles Below: Competition for a house of the future in Dubai

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events Awards & Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #134 August 2023 | | curiosity 30 אירועים הבחירות לוועד הארצי של התאחדות האדריכלים . התפקידים 2023 יתקיימו בחודש נובמבר העומדים לבחירה הם חברי הועד הארצי, יו"ר ועדי הסניפים, חברי ועדי הסניפים, יו"ר תא הצעירים, חברי תא הצעירים וחברי ועדת הביקורת. הצגת , אבל מי 15/8/23- המועמדות הסתיימה כבר ב שמתעניין בנסיבות שהביאו להידרדרות מעמד האדריכלים כבר ארבעים שנה, מוזמן להתעמק .66 במאמר נרחב בעמוד תערוכות פסלת המתכת אורנה בן עמי שעוסקת כבר שנים בנושא הנדודים והפליטות, מתמקדת בקשר שבין האדם לחפציו האישיים. בתערוכת הקבע שלה עבודות 48 במוזיאון לוחמי הגיטאות מוצגות המתארות דמויות ״שקופות״ נטולות זהות, כשלצדן – מזוודה, חבילה, תרמיל או סל, המהווים תמצית ארוזה של בית וזיכרונות שמאפשרים לפליט לשרוד. הנושא המרכזי בשבוע העיצוב, שהתקיים בבית האנסן בירושלים היה "שקר וכזב" – נושא שמעסיק את התרבות (?) האנושית מאז שהנחש (ההוא מגן בעדן) המציא אותו, ולמרבה הצער מכתיב גם כיום את סדר היום של אלה שמכתיבים את חיינו (בלי להזכיר שמות). מספר עבודות מעניינות שהוצגו במהלך השבוע בודקות את האפשרות לייצר מידה מסוימת של אמת, דווקא באמצעות אשליות אופטיות, כדי לייפות את השפע הגולש של שקרים, שדי לנו כבר מהם. תערוכת בינג׳ במוזיאון הרצליה מציגה עבודות של שישה מאיירים צעירים: סרגיי איסקוב, שירה גלעדי, אביב כץ, בן מולינה, גאי ספרן-לולאי -חמי כל אחד מהם מציע, בפרק זמן קצר, נקודת מבט ייחודית על הדרך שבה המידע במרשתת נצרך ומהדהד בחיי היום-יום שלנו. 30.11.23 נעילה אוצרים: יובל סער, ענבל ראובן Above: Refugees, from metal artist Orna Ben Ami exhibition Middle: Optical Illusion from Design week, Jerusalem Below: Shira Giladi's digital drawing at the Herzliya Museum of Art חיי פליטות, מתוך התערוכה של אורנה בן עמי בלוחמי הגיטאות.למעלה: אשליה אופטית מתוך תערוכת השקרים בשבוע העיצוב, בירושליםבאמצע: איור דיגיטלי של שירה גלעדי, מתוך תערוכת המאיירים בינג׳ במוזיאון הרצליהלמטה:

WWW.PROSEIN-IL.COM גאה לקחת חלק בפרויקט מיון איכילוב החדש. חברת פרוסאין הינה יבואנית של אריחים לחיפוי וריצוף, לעיצוב פנים וחוץ של פרויקטים ציבוריים, מוסדיים תעשייתיים וגם פרטיים. מגוון המוצרים הרחב שלנו נועד לתת מענה משולב של תכנון ועיצוב עם מתן פתרונות טכניים איכותיים, העונים על דרישות תקן מחמירות. הפקולטה לרווחה, אונ׳ חיפה - שוורץ בסנסוף אדריכלים. צילם ניר עובדיה הפקולטה לרווחה, אונ׳ חיפה - שוורץ בסנסוף אדריכלים. צילם ניר עובדיה מלון ענבל, סטודיו מיכאל אזולאי – צילם עודד סמדר בית משה, רימון אדריכלים. צילם שי אפשטיין

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events Awards & Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #134 August 2023 | | curiosity 32 ”פריק שואו” - תערוכתה של אמנית הקרמיקה ליאור קסם-חממה, עוסקת בהתעללות בחסרי ישע, החל מבעלי חיים וכלה באנשים עם מוגבלויות. נעילה: סוף דצמבר גלריית החווה, חולון. אוצרת: אילנה כרמלי לנר התערוכה הקבוצתית ״בריקדות״, בגלריית מגזין יפו, עוסקת ביחסים שבין התנגדות לבנייה. III אוצרת: כרמית גלילי 20/9/2023 : נעילה "המפלצורים" - תערוכה של המוזיקאית האמנית הרב-תחומית תהילה נקב, מוצגת בעיריית חולון. תהילה משלבת טושים 58 בגלריה על בסיס אלכוהול, עם צבעי מים, קולאז׳ים, צבעי אקריליק ועוד. 3.10.23 : נעילה ״דטרמיניזם״ - שלוש תערוכות במרכז אדמונד דה רוטשילד בתל אביב, בודקות באיזו מידה אירועים או מחשבות מהוות תוצר של אירועים קודמים. אלוהים אומר שבמידה רבה. משתתפים: יובל נאור, דניאל נחום ודור ברשלמה. אוצרות: עדי יניב, מורן סולמירסקי־נועם ורותם 24/8/23 : קפלן. נעילה ״ובליבה חומה״ - תערוכת תצלומים של הצלם שנה לגדר ההפרדה, 20 אלכס ליבק לציון מתמקדת בחיי הפלסטינים החיים בצילה. מכון ון ליר, ירושלים, 15-8-23 : נעילה ״חומרים משמרים״ - תערוכת יחיד של ליהיא ברגר, עוסקת בשימור זיכרון המבנים שנהרסים לטובת פרויקטי פינוי בינוי, שיש בהם הכל חוץ מהתחדשות עירונית. 2023 בדצמבר 9 נעילה אוצרת: אדר' סברינה צגלה Above: Barricades Exhibition, Magazine III Jaffa Middle: Tehila Nakav's work out of her exhibition, Galeria 58 Holon Below: Shlomo Bar David's painting, from the exibition Determinism יפו III תערוכת ״בריקדות״, מגזיןלמעלה: עבודה של תהילה נקב מהתערוכה ״המפלצורים״באמצע: ציור של דויד בר שלמה מהתערוכה ״דטרמיניזם״למטה:

קאסה דל סול - חוות רכיבה טיפולית לימוד רכיבה בסיסי ומקצועי רכיבה טיפולית בהשתתפות קופות החולים לפיתוח התודעה באמצעות רכיבה על סוסים NLP קורס בקרוב - קורס מדריכי רכיבה טיפולית 055-2555660 : טל 36 מושב גנות התאנה

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events Awards & Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #134 August 2023 | | curiosity 34 תערוכת יחיד של הצלמת דפנה טל ''אוקיינוס בלתי נראה'' מציגה אובייקטים פיסוליים והצבות וידיאו. סדנאות האמנים, תלפיות, ירושלים. 22/9/23 : נעילה פרויקטים סטודיו אורו בראשות אליס דיאס, מומחית לשימור נכסי תרבות מעץ, סיים את שימור פרטי העץ בבית הכנסת הישן בראש פינה שהוקם בשנת על ידי מתיישבים רומנים. אדמות היישוב 1882 ) מהכפר הערבי ג'עוני, 1975 נרכשו (בשנת והמקום שעליו כנראה עמד בית כנסת קדום, כונה על ידם "כניס אל יהוד". בית הכנסת שנבנה בסיגנון אשכנזי עם ספסלים משני צידי הבמה וגג רעפים, בתמיכת הברון דה רוטשילד, 1985- הורחב ב והוסף לו בית מרחץ ומקווה. האגדה מספרת, שכאשר המתיישבים הרומנים הגיעו למקום, ירד שלג, והיות שנחל ראש פינה הקטן גאה, הם סברו שמדובר באזור מוכה גשמים, וכדי שיוכלו להשיט בו סירות דיג, הם שלחו את הנגר עקיבא דרקסלר שבנה את רהיטי בית הכנסת, ללמוד בחו״ל בניית אוניות. אגב, היות שראש פינה ממוקמת בצפון, הכותל שאליו התפללו היה דרום – לכיוון ירושלים, כאשר בכותל המזרחי הושבו פקידי הברון ונשותיהם על במה מוגבהת, ללמדך, שכבר אז שילמו ״טוב״ לנדיבים. אגב, סטודיו אורו היה גם אחראי על שימור הדגם 2005- של יד-ושם שנבנה על ידי משה ספדיה ב עם הקמת מוזיאון השואה Wood details conservation in Rosh Pina's Old Synagogue Alice Dias - Studio Oro שימור פרטי העץ בבית הכנסת הישן בראש פינה אליס דיאס, סטודיו אורו

CELEBRATING BUSINESS TOGETHER חבקו את השונה, מנפו רעיונות חדשים וגלו סינרגיות. – 2023 בעקבות הצלחת שילוב שלושת התערוכות המובילות ב Ambiente, Christmasworld and Creativeworld בירידי פרנקפורט. 2024 שוב תערכנה יחד, ב DIY פגשו את התעשייה באירוע הגדול בעולם לקישוטי חג, מוצרי ומוצרי צריכה המתאימים לכל סגנונות החיים. לחוויות מעוררות השראה! consumergoods.messefrankfurt.com talbar@talbar.co.il, Tel. 077 562 19 00 26 – 30. 1. 2024 FRANKFURT / MAIN 27 – 30. 1. 2024 FRANKFURT / MAIN 26 – 30. 1. 2024 FRANKFURT / MAIN

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events Awards & Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #134 August 2023 | | curiosity 36 השלימה MVRD קבוצת המעצבים ההולנדית את הקמת קניון ״סלע השליחות״ ומעליו מגדל הקומות שנבנה עבור בעלי הכנסה 23 המגורים בן בינונית. המוטיב הבולט הפעם בעבודת הקבוצה ההולנדית, שאינה יכולה להרשות לעצמה להפסיק להפתיע, הוא הקירות המשוננים שנבנו בהשראת הגיאולוגיה הסלעית המיוחדת של סן פרנסיסקו. The Mission Rock Mall and residential tower MVRDV. Photos - Jason O'Rear פרויקט סלע השליחות - קניון מגדל מגורים, לוס אנג׳לס MVRD בתכנון MVRD has completed building the Mission Rock Mall with a 23-story residential tower for medium-income residents. The most prominent motif in this Dutch group’s work, which never stops surprising is the jagged walls inspired by San Francisco's rocky geology.

09-9567776 :למנויים טלפון מגזין טבע הדברים רואים את העולם בעיניים ישראליות רוצים להיות מנויים? 09-9567776 : צלצלו אלינו menuim@tevahadvarim@co.il או כתבו ל-

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events Awards & Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #134 August 2023 | | curiosity 38 E-mail: golanarc@inter.net.il מהווה מערכת תחבורה חשמלית וידידותית לסביבה הרכבל החדש בחיפה שהצטרפה לאחרונה למערך התחבורה הציבורית המחברת את רכס הכרמל - אוניברסיטת חיפה והטכניון - עם מפרץ חיפה. מעבר לחוויה הנופית שהרכבל מעניק לנוסעים (בכיף) הוא מקצר את הדרך בין נקודות מפתח חשובות בעיר, עם פוטנציאל משמעותי להקלה של עומסי התנועה בכלל ומצוקת החניה בפרט. מבט על תוואי הרכבל, מהאוניברסיטה, דרך הטכניון ועד המפרץ.למעלה: תוכנית התחנה בדורי.למטה: תחנת האוניברסיטה.בעמוד השמאלי למעלה: מבט לעבר המפרץ.בעמוד השמאלי משמאל: מתכננים שאול ליבוביץ -גורדון אדריכליםתחנת מרכזית המפרץ: אמיל אברהם -גולן אדריכלים;תחנות צ׳קפוסט ודורי: חיים קהתתחנות הטכניון והאוניברסיטה: - מנספלד-קהת אדריכלים Ofly צילומי רחפן באדיבות עופר בן עוז - The new cable car in Haifa - an electric and environmentally friendly mode of transportation that has recently joined the public transport system to connect the Carmel Ridge - the University of Haifa and the Technion with the Haifa Bay. Beyond the scenic experience that the cable car affords passengers, it shortens the way between important key points in the city, with significant potential for relieving traffic load in general and shortage of parking in particular. Top: View from the university, through the Technion to the Bay. Left page top: The University Station. Mansfeld Kehat Architects Left page below: View towards the bay. Drawing: The Dori Station Emil Avraham - Golan Architects ruchi@netvision.net.il

סקרנות - מדור ביקורתי לסיקור ארועים Curiosity - Events Awards & Competitions אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #134 August 2023 | | curiosity 40 The new cable car in Haifa - an electric and environmentally friendly mode of transportation that has recently joined the public transport system to connect the Carmel Ridge - the University of Haifa and the Technion with the Haifa Bay. Beyond the scenic experience that the cable car affords passengers, it shortens the way between important key points in the city, with significant potential for relieving traffic load in general and shortage of parking in particular. That's it for this hot summer. Don't hesitate to write to me Rachel ruchi@netvision.net.il awards & competitions One of the questions that every residential architect and designer asks him or herself is what they should do so that the building they design will look like a home. The Buildner website for architectural competitions has declared a competition to promote various ideas that may be an agreed "shopping list" that will help architects and designers focus on contemporary planning patterns more effectively. The competition is open to all. First Prize: € 250,000. Sign up until 7/9/23 Architecturecompetitions.com/new-ways-- Living Another Buildner's competition invites participants to produce pragmatic solutions that meet the diverse housing needs of Los Angeles residents - including families, selfemployed, singles and couples. The competition is open to all . Last date for registration 1/11/23 Architecturecompetitions.com/housing-crisis Winners of a similar competition in Milan - students from the Tokyo Institute of Technology stated that architecture is a tool for organizing relationships between people and their environment, especially those who abuse global resources. The Israel Architectural Association's National Committee elections will be held in November 2023. exhibitions Metal sculptor Orna Ben-Ami, who has concentrated on the subject of wandering refugees for years, is focusing on the relationship between man and his personal belongings. 48 of her works are displayed in her permanent exhibition at the Ghetto Fighters' House Lohamei HaGeta'ot Museum. The main theme at the Jerusalem Design Week exhibition which took place in Hansen House was "Lies and Falsehoods" - a subject that keeps us overly busy since the snake from the Garden of Eden unfortunately still pushes the agenda of those who dictate our lives. A number of interesting works presented during the week investigated the possibility of producing a certain degree of truth via optical illusions. Young illustrators present an interesting selection of Digital drawings at the Herzliya Museum of Art. "Freak Show" - The exhibition of ceramicist Lior Kesem Hamama deals with abuse of the helpless, from animals to disabled people. Farm Gallery, Holon. Barricades group Exhibition at Magasin III Jaffa Gallery, deals with the relationship between objectification and construction. Spring Water - three exhibitions at the Edmund de Rothschild Center investigate to what extent products stem from previous events. God says, to a great extent. At its heart a Wall - photographer Alex Levak’s exhibition marking the 20th anniversary of the separation-wall, focusing on Palestinian life in its shadow. Van Leer Institute, Jerusalem. "Preserving Materials" - a solo exhibition by Lihi Berger deals with the preservation of the memory of the buildings destroyed in favor of evacuation-construction projects, which supply everything but urban renewal. A solo exhibition of photographer Dafna Tal ''Invisible Ocean'', presents sculptural objects and video presentations. Art Cube Artists’ Studios, Talpiot, Jerusalem. Projects Led by Alice Dias, Studio Oro carried out the preservation of unique wood details in the Rosh Pina old synagogue. The synagogue was established in 1982 by Romanian settlers a few years after the land was purchased from the Arab village of al-Ja'una on a site on which a synagogue was previously built. Built in Ashkenazi style, the synagogue has benches on both sides of the alter and is covered with a tiled roof. It was expanded in 1985 with the support of the Baron de Rothschild Foundation, adding a bathhouse/ Mikveh. Legend says that when the settlers from Romania first arrived at the place, it was raining, and since the small Rosh Pina stream was flooded, they thought they could sail fishing boats on it, and decided to send the carpenter, Akiva Drexler, who built the synagogue furniture, abroad to study Ship carpentry. MVRD has completed building the Mission Rock Mall with a 23-story residential tower for medium-income residents. The most prominent motif in this Dutch group’s work, which never stops surprising is the jagged walls inspired by San Francisco's rocky geology. אהרון בן רחל ruchi@netvision.net.il מתי האילנאי מומחה ויועץ בתחום העצים, צמחיה ומה שבינהם. סקר עצים, סקרי בטיחות, הנחיות גיזום ייעוץ סקרי מיפוי, הנחיות גיזום וליווי אגרונומי mattycoh@gmail.com 054-7702579

Profile of the Season - Team Architects אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 August 2023 | | 42 צביקה תמרי - סטודיו תים - בא הביתה פרופיל העונה אלי לפלר בגיינסוויל, פלורידה – מאמין שתפקידה של UF צביקה תמרי – בוגר "בצלאל" ואוניברסיטת האדריכלות הוא לקרוא תיגר על מוסכמות, אמונות, תפיסות מקובעות, ובעיקר דעות קדומות. נקודת המוצא בעבודת סטודיו תים שבבעלותו מתמקדת בהתאם לכך, בשני משפטי מפתח: הראשון – אנחנו לא מאפשרים למגבלות אובייקטיביות להכתיב לנו את טיב הפרויקט. השני – אנחנו מתייחסים לכל פרויקט כאילו הוא המשימה הראשונה שלנו. התפיסה הנאיבית כלשהו מילאה תפקיד מרכזי בהשלמת פרויקטים חשובים שבהם חוויית האדריכלות ניצבת במרכז. הבולטים ביניהם: מבני חינוך ומורשת, מוזיאונים, מרכזי חוויה משפחתיים, והסבת "שלדים" ישנים במרחב העירוני. The Comfyland( סטודיו תים זכה בשני פרסים בינלאומיים על תכנון "חוויית קומפי" 2008 בשנת ), אשר 1-5( ), העולמית – מתחם בילוי חינוכי ניתן לפירוק והרכבה מחדש לגיל הרך Experience סטודיו תים זכה ב"אות האדריכלות" 2019 העולמית באורלנדו. בשנת IAAPA הוצג בתערוכת של התאחדות האדריכלים בקטגוריית מבנה ציבור, על תכנון "קמפוס הביתה" בעמק המעיינות, כאבטיפוס המיועד לצעירים המגיעים מרחבי העולם כדי לשרת בצה״ל. למה אתה מתכוון כשאתה מדבר על כך שאתם לא מאפשרים למגבלות אובייקטיביות להכתיב את הפרויקט... יש לך פרוטקציה במסדרונות הבירוקרטיה שמכלה כיום כל חלקה טובה? הרי מקצוע האדריכלות גדוש כיום עד אפס מקום במגבלות תכנוניות, החל מהתב"עות האנכרוניסטיות, המשך באינספור תקנות ותקנים, וכלה בהנחיות המרחביות שאינן מאפשרות לאדריכל כל חופש ביטוי? הרעיון מתבטא בכך שלפני שאנחנו מטפלים במגבלות האובייקטיביות, אנחנו מנסים לתכנן קודם כל את מה שנראה לנו (סובייקטיבית) הכי נכון לפרויקט, ורק לאחר מכן אנו מעמתים את התוצאה עם המגבלות האובייקטיביות. זה יוצר סוג של דיאלוג ענייני עם הרשויות, בעיקר על הפרשנות של חוקים, תקנות וחוק התכנון והבנייה, שאם היית שואל אותי, הוא כל כך בעייתי ומעוות, עד שאין טעם "לתקן אותו", וחייבים לכתוב אותו מחדש מתחילתו ועד סופו. הזכרת קודם את שאלת ההתייחסות ל׳שלדים ישנים במרחב העירוני'. כיצד אתה מתייחס אליהם, הרי שנינו יודעים שרק בזכותם יש למרחב הציבורי זהות מקומית! ״השלדים״ האלה בולטים במיוחד על רקע בנייני הקופסאות החזרתיות שמאפיינים את המרחב העירוני, והם שגורמים לו בעצם לאבד את זהותו הייחודית. אני משתדל להפיח בהם חיים חדשים ולהעניק להם משמעות חדשה שמאריכה את חייהם ומעניקה למרחב העירוני ערך מוסף. ״דוגמה טובה (אם יורשה לי), ניתן לראות בפרויקט ברמת גן שנבנה במקורו סביב בניין ״בינלאומי״ לשימור. בשל תוספות לא רלוונטיות שנבנו במשך השנים, עיוותו את הצורה המקורית ולא ניתן כיום כמעט לזהות את המבנה. מטרת התכנון שלנו הייתה להשיב את הבניין לחיים תוך יצירת מתח מעניין בינו לבין התוספת. ) בתוך בית Hub במקרה אחר תכננו מרכז פעילויות לצעירים ( נטוש בתל אביב, שבו התגורר בעבר סופר פולני. שני הפרויקטים האלה בעלי ערך היסטורי; כאשר הם ריקים ומוזנחים הם לא תורמים למרחב הציבורי דבר, אבל כאשר יוצקים לתוכם תוכן וחוויית מרחב חדשים הם קורנים בלהט ההיסטורי שלהם, יוצרים שיח מחודש עם הסביבה. אותי אישית זה ממש מרגש. אפרופו התרגשות, מה הסיבה שפרויקטים רבים שלך מבטאים דרמטיות מודגשת... התמחית בעיצוב תערוכות? הסיבה לכך היא שאני לא רואה את עצמי רק כאדריכל, אלא גם כ'סטורי-טלר'. כל הפרויקטים שלנו מתחילים בסיפור. אני כותב לעצמי את הנרטיב שמאחורי כל פרויקט, ורק אז אני יוצר את הסקיצה הראשונה. אני מניח שחלק מהגישה הזו טמון בעובדה שהתמחיתי בתחילת דרכי בתכנון מוזיאונים ומרכזי תוכן וחוויה אצל אורי אברמסון – אחד הגדולים בתחום, הרבה לפני שפתחתי משרד עצמאי. איך היית מגדיר את עצמך בפשטות אופיינית, לפייסבוק למשל? אני לא מעורה מדי במדיה החברתית. אין לי פשוט זמן להשקיע בזה. אבל אם הייתי צריך להגדיר את עצמי במשפט אחד, הייתי אומר: מאוהב במקצוע ושונא את הרישוי ה(לא) זמין, ממציא את הרעיונות הכי טובים תוך כדי ריצת ערב, אצבעות הידיים רועדות לי מהתרגשות כשאני נכנס לחנות ספרים, וסבור שקונצרט משובח בכנסייה גותית הוא ההוכחה שתכנון טוב יכול להתבצע גם בלי יועצים. כיצד אתה מיישב קונפליקטים בין הרצוי למצוי? הרי לא את כל מה שאתה חולם ניתן לבצע. כל עשייה אדריכלית מבוססת לתפיסתי על יישוב מתמשך של קונפליקטים: עימותים עם נתוני הסביבה, דרישות המזמין, חוקים ותקנות מקובעות ודעות של אינספור יועצים. האדריכל המודרני הוא בעצם בורר, מגשר, פסיכולוג ומנטור – עבור בעלי הנכס,

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=