When architects wore suits אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #133 August 2023 | | 68 ויותר בתי ספר מאמצים אותה כאמצעי למשוך תלמידים. חשוב להדגיש שהמטרה העכשווית של מגמות האדריכלות בבתי הספר התיכוניים שונות כיום בתכלית מהגדרתן המקורית אי שם בשנות השישים כאשר הן הוקמו כמעין מכינה צבאית המתבססת על צורכי הצבא, שייעד לשלב את הבוגרים באגף הבינוי, תוך שימת דגש על מגמת השרטוט וטכנאות הבניין. תוכנית הלימודים של המגמה שעודכנה בשנת על ידי ועדת היגוי מקצועית של משרד 1995 החינוך, החדירה לתוכנית הלימודים גם פן יצירתי באמצעות לימודי סטודיו שכללו הכנת פרויקט גמר. מעניין לציין, שלמרות זאת, המגמה עדיין מופיעה תחת שמה המיושן כ"מגמת הנדסת בניין ואדריכלות", כאשר חלק גדול מיחידות הלימוד מעניקות לתלמידים נקודות זכות בבחינת הבגרות ב״טכנולוגיית הבנייה״, שאליה הם מתכוננים, עדיין, תוך שינון נתונים מאותו ספר ישן ומיושן. פילוסוף של המאה העשרים קארל פופר (ובעצם ה גם אפלטון לפניו), טען שבני אדם מתחלקים לשתי קבוצות המקיימות את מערך העבודה: ״מקבלי החלטות״ ו״מבצעי החלטות״. ההבדל הזה בולט בצבא בין קצינים וחיילים; ברפואה - בהבדל בין רופאים ואחיות, ובאדריכלות - בהבדל בין אדריכלים וטכנאים. היות שהנדסאי האדריכלות משמשים הלכה למעשה כמנוע של משרדי האדריכלות, הם נמצאים למעשה בתווך שבין שתי ההגדרות. כלומר - פונקציה חשובה שמקבלת החלטות ופונקציה לא פחות חשובה של מבצעי החלטות. עיון בתוכנית הלימודים בבתי הספר להנדסאי אדריכלות מגלה שכדי להיות ראוי לתואר ׳הנדסאי שעות 3,750- רשוי׳, על התלמידים ללמוד כ לימוד של חומר דומה לזה הנלמד בבתי הספר לאדריכלות, וזה בנוסף להכנת פרויקט גמר - שעות לימוד בלבד פחות מאלה המחייבות 800- כ בבתי הספר המוכרים בארץ לאדריכלות. פעם, כשאדריכל הגיע לשערי הגיהינום כי הוא תכנן מעקה בטיחות נמוך מדי, הוא נשאל לאיזה סוג של סדר יום הוא מעוניין להגיע: הגיהינום הצרפתי הציע עבודת פרך מחמש בבוקר ועד חצות, הספרדים הציעו אותו מספר שעות, רק עם סיאסטה בשעות הצהריים, והישראלים הציעו משהו דומה לצרפתים, רק ללא אוכל. לאחר שהאדריכל לא חשב הרבה ובחר בגיהינום הישראלי, מלאך העבודה שאל אותו. הכיצד? ״בישראל״ הוא ענה ללא מחשבה יתירה, ״חמש בבוקר זה לא חמש בבוקר, שעה היא לא שעה, ובלי אוכל למדנו כבר להסתדר״. בסיטואציה הבעייתית הזאת, ראוי לשאול שתי שאלות מהותיות: האחת, מדוע כאשר הנדסאי אדריכלות בעל עשר שנות ותק בעבודת פרך מעוניין להתקדם מבחינה מקצועית ולהירשם לבית ספר לאדריכלות, הוא נדרש להתחיל מאפס כמו כל תלמיד שמאחוריו אין כל רקע מקצועי. אגב, רק בישראל! שבה העבדות מותרת רק למי שאין לו צורכי קיום בסיסיים, או גנב שאינו מסוגל להשיב את שווי גניבתו (ויקרא, כ"ה, מ"ב). ובעניין מגמות האדריכלות בבתי הספר התיכוניים, שעשויות להוות מסגרת לגילוי ועידוד כישרונות צעירים להבטחת עתודת האדריכלות הישראלית, ראוי לשאול: מדוע תוכניות הלימוד שהותוו בשנות התשעים כמגמות המסלילות בעיקר למקצועות בתי ספר מובילים לאדריכלות מקדמים תוכניות העשרה לתלמידי תיכון, כחלק ממאמציהם לאתר כישרונות צעירים ולעודד אותם ללמוד בעתיד אדריכלות תכנון של בית עתידי באוניברסיטת בעמוד זה: UCLA קליפורניה, לוס אנג׳לוס משתתפי התוכנית לתלמידי תיכון בעמוד השמאלי: באוניברסיטת אילינוי, שיקגו
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=