אדריכלות ישראלית - גיליון 136

Profile of the Season - P2 Studio אדריכלות ישראלית Architecture of Israel #136 February 2024 | | 36 ובאדריכלות בפרט, משום שהרגש הוא בדיוק מה שמבדיל בין יציר כפיה של תוכנת מחשב ותוצר של מוחו הייחודי של אדריכל. ״אכן, הרגש הוא הביטוי האנושי הנובע ממעמקי הנפש של היוצר, תוך התייחסות לזמן, למקום ולתרבות. בני אדם ימשיכו ליצור מכונות שיוכלו ללכת בעיקבותם, לחקות אותם, אולי אפילו לחשוב כמותם, אבל, לעולם לא להרגיש כמותם.״ למה התכוונת כשדיברת על ביטוי חיצוני מושך, מעניין, אסתטי, מזמין ולפעמים אפילו פרובוקטיבי וחריג? ״חריגות ובולטות צורנית אינן מטרות על, אבל לעיתים קרובות, בסביבה מנוכרת ונטולת עניין אין מנוס אלא להתבלט. אם נשוב להבדל שבין האדם למכונה, אני מאמין שלאמירה אדריכלית יש ערך של יצירה אמנותית, כמו לשיר, סיפור או לציור.״ מה דעתך על הקשר בין רגשות לחוויית המבנה? ״בשנים האחרונות אני נוהג לקחת את צוות המשרד לסיור בעקבות אדריכלים ידועי-שם בעולם. עשרה אנשים מבקרים ביצירה אדריכלית מרשימה, ובכל פעם אותה תופעה - פנים מתפעלות פעורות פה מלוות את העיניים המתרוצצות ומנסות לקלוט ולהבין כל פרט. ממש כמו חוויה דתית. יושבים על ספסל בחלל המבנה ומנסים להבין מהו הדבר שעובד עלינו כל כך. מתעדים בלי סוף וממשיכים לדבר על זה גם חודשים אחר כך בשיחות בסטודיו.״ היות שאחד המבנים שלך (הבית עם הגינה על הגג) מדגים מה שמכונה בטעות אדריכלות ירוקה, בוא נשוב מעט לעניין האדריכלות המוריקה... ״תסכימי איתי שגינת חוץ שמטפסת על הגג היא בין היתר מרכיב בידודי, למרות בעיות נלוות כמו בידוד וניקוז. אבל הבית בכרמל הוא למעשה סוג של ״מערה״, שפתחה הצפוני השקוף מחדיר אור טבעי מסונן, וחושף את נוף הטבעי, בעוד שבצידו האחר המבנה מסתגר כלפי הסביבה הבנויה.״ כשאתה מדבר על לקוחות אתה ודאי מתכוון לבעלי בתים פרטיים? מה קורה כשמדובר במבנים מסחריים, הרי יש שם תמיד מספר לקוחות, עם צרכים ומאוויים שונים... איך אתה מתמרך בין הצרכים של כולם? ״אכן יש הבדל בין בתים פרטיים, שבהם המשתמש ידוע מראש. בבניינים מסחריים קיים בדרך כלל יזם שמכין פרוגרמה גמישה יותר, כזאת שמאפשרת למשתמשים שונים לעצב לעצמם את החלק היחסי שלהם בהתאם לסוג הפעילות. במקרה כזה, אנחנו מקפידים על חלוקה נכונה של השטחים הציבוריים ועל מעטפת אטרקטיבית שתהווה נקודת ציון במרחב הציבורי.״ בית בשבי ציון קווי המתאר של התקרות יוצרים קו ״מתקפל״, שמחבר צורנית את הקומה העליונה הנפתחת למרפסת גג עם קומת המסד המכילה את החניה. P2 סטודיו עוזי פורתצלום: מבנה מסחרי בקרית אתאבעמוד השמאלי: המבנה הממוקם על מגרש צר וארוך, מורכב משני אלמנטים אופקיים הנקטעים על ידי מוקדי התמצאות אנכיים. שתי קומות המשרדים שמאורגנות בשלוש המסגרות שביניהן, מרחפות מעל קומת המסחר. P2 סטודיו נמרוד לויצלום:

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=