Table of Contents Table of Contents
Next Page  59 / 98 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 59 / 98 Previous Page
Page Background

2016

מאי

105

אדריכלות ישראלית

|

בין אור לתאורה

57

|

מה זה בשבילך אור, חוץ מהחלק הראשון של

השם שלך?

חגיגה מרגשת, עיסוק ברגשות. בתאורה יש צד

תיאטראלי, ויכולת לייצר חוויה ואווירה. התאורה

אינה אובייקט מוחשי, ולכן ניתן להגיב לה יותר

מאשר להרגיש אותה.

מה צריך כדי להיות מעצב תאורה?

קודם כל, כמו בכל מקצוע, ידע טכני וניסיון עשיר.

כדי למצות ולחזק את היצירה האדריכלית דרושה

יכולת לשלוט במינון הצפת המבנה באור טבעי

בהתאם לעונות השנה, ושליטה מירבית באפקטים

של תאורת הלילה. זה מתחיל מניתוח מדויק של

מקורות האור הטבעי - לברר מהם ההיטלים

המתקבלים - ולהחליט את מה צריך להבליט או

להסתיר, כדי ליצור היררכיית אור שמתחברת

לשפה האדריכלית.

מה ההבדל בין אור ותאורה?

לעומת שעות היום שבהן רואים כמעט הכל,

בלילה רואים רק את מה שמואר. התאורה מסמנת

גבולות, מדגישה את הטקסטורות ומבליטה

את עומק החלל. מעצב תאורה צריך לתמרן בין

שני המצבים כדי ליצור משהו שיגרום לחוות את

המקום בלילה באופן שונה מאשר ביום.

את מתייחסת בעיקר לאסתטיקה?

ממש לא. לתאורה יש היבטים פונקציונליים

חשובים, גם אם הם ויזואליים. כמו למשל ״צביעת״

מוצגים בחנות כדי להפוך אותם לאטרקטיביים

יותר; הבלטת מנות במסעדה כדי לשפר את

״טעמן״; והפרדה או חיבור בין חללים, תוך הענקת

משמעות שונה לכל חלל, בין אם זה חדר שינה,

עמדת עבודה, או שביל להולכי רגל.

העיצוב הנושאי המבוסס על נראטיב נפוץ כיום

בעיקר בחללים מסחריים. מה תפקיד התאורה

בעניין זה?

התאורה מתארת וממחישה את סיפור החלל.

באמצעות התאורה ניתן ליצור אווירה נעימה או

מאיימת, מחבקת או קלסטרופובית, מעניינת או

בנאלית.

מהו תפקיד הצל?

הצל הוא השותף השקט של האור, אבל האפקט

שלו לא פחות. הארת אובייקט מהצד, למשל,

תדגיש את קווי המתאר שלו ותיצור הצללות

והדגשות המוסיפות למקום נדבך נוסף - בדרך

כלל, דינמיות.

בעבר, גופי התאורה - אהילים, נחשבו כריהוט

לכל דבר. זה עניין של אופנה?

המהפכה הטכנולוגית מאפשרת להקטין את גופי

התאורה, והופכת אותם ל״טכנולוגיים״ יותר. בכל

מקרה, בשונה מרהיט שהוא נגיש ומוחשי (ניתן

לגעת בו) גוף התאורה כיום מרוחק יותר, והאפקט

שלו יותר חווייתי. מעבר לתחושת החומר האור

הבוקע מייצר אמירה ורגש.

מרבית גופי התאורה כיום מיובאים. כשמדובר

באפקט גדול כל כך על האדריכלות, יש הבדל

בהתייחסות לתאורה בארץ?

ישראל היא ארץ שטופת אור, והאנשים החיים

בה רגילים לעוצמות תאורה גבוהות. הדיאלוג עם

הלקוחות מוביל בשנים האחרונות לשינוי בגישה.

אם פעם אנשים רצו רק ״להציף באור״, היום

מבינים את משמעות ההיררכיה והמינון, בעיקר

כשמדובר ביצירת עומק חללי.

אני מניח שכל אדריכל מודע למרבית הדברים

האלה, אחרת הוא לא היה אדריכל... מהו תפקידך

כמעצבת תאורה?

גשר הולכי רגל מעל מסילת הרכבת בבאר שבע

הקונסטרוקציה מודגשת באמצעות תאורה המאירה את המעבר.

בר אוריין אדריכלים

צילום: עמית גרון

קודם כל להבין ולפרש נכון את המסר האדריכלי

של הפרויקט. יועץ תאורה חייב לזכור שהתאורה

היא אלמנט משלים של העיצוב, ואסור שהיא

תשתלט על הפרויקט. לצורך זה אנחנו מקיימים

דיאלוג שוטף עם הלקוח ועם האדריכל. הוא זה

שקובע את הקונספט האדריכלי ואת הטון.

לפני שנראה כיצד הדברים באים לידי ביטוי

בפרויקטים עצמם, יש לך המלצות לעשה/אל

תעשה בעיצוב תאורה?

אני לא בטוחה שאלה עצות שניתן להעביר הלאה,

אבל זה מה שאני אומרת לעצמי:

לעשות את העבודה בתשוקה, לראות כל פרויקט

כאילו היה הראשון והאחרון; להקשיב לאדריכל

וללקוח ולנהל איתם דיאלוג לאורך כל הדרך; להיות

מדויק, לא להתפשר; לחדש בכל פעם ולהתעדכן

כל הזמן בעיצובים ופתרונות טכנולוגיים חדשים.

Pedestrian bridge across the Beer Sheva

railway line. Accentuating the construction,

the lighting also illuminates the pathway.

Bar Orian Architects

.

Photos:

Amit Geron.