2016
מאי
105
אדריכלות ישראלית
|
האופציה הימית
77
|
חשוב לציין שנושא האיים המלאכותיים נחקר
שנה. תיזת הגמר של מיכה בורט
60-
בארץ כבר כ
הייתה ״פיתוח איים אורבניים
1960
עצמו בשנת
מהנדס שדות
1973
מול ראש הכרמל״; בשנת
התעופה הוגו מרום ניסה לקדם את רעיון העתקת
1975
שדה דב לים; אדריכל דוד ינאי הציע בשנת
הנושא נבדק
2003
לבנות לגונה בבת-גלים; בשנת
על ידי גורמים ממשלתיים, כאשר הועלה רעיון
לבנות איים מלאכותיים אל מול רצועת עזה; בשנת
פורסם מסמך כוונות של משרד הפנים;
2007
המשרד למדע וטכנולוגיה הקים ועדת
2012-
וב
היגוי לבחינת ההיבטים הטכנולוגיים והסביבתיים
של הרעיון. הוועדה קבעה שאם וכאשר יוחלט על
הקמת אי מלאכותי, מיקומו ייבחר מבין החלופות
ח, קרי - מתחם עכו, חדרה,
37
המסומנות בתמ"א
חבצלת השרון ונתניה, במרחק של כשבעה עד
עשרה ק״מ מהחוף.
פרופ׳ ארנון סופר הוא ראש קתדרת חייקין
לגיאואסטרטגיה באוניברסיטת חיפה, ועד לאחרונה
היה ראש המרכז למחקר במכללה לביטחון לאומי.
סופר המנסה לקדם את הנושא זה מכבר, מאמין
שמעבר להשלכות הדמוגרפיות, לנושא הצפיפות
יש גם השלכות התנהגותיות הקשורות בסביבה.
אדריכל פרופ׳ מיכאל בורט היה בעבר דיקן
הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון.
הוא עוסק במחקר ופיתוח של מבנים מרחביים,
למעשה מאז סיים את לימודיו בטכניון בשנת
, ובמקביל מקדם את האופציה הימית,
1960
המקובלת במקומות רבים בעולם, ביחד עם ארנון
סופר, תחת הכותרת ״השדרה הכחולה״.
This page:
The proposed floating wave
breakers for the Blue Boulevard by Architect
Michael Burt and geographer Arnon Soffer.
Right page:
Proposed dam and a series of
artificial islands in Jakarta.
שוברי הגלים
בעמוד זה:
החלולים המוצעים כפתרון
חסכוני ליצירת מצע לאיים
מלאכותיים בישראל תחת
הכותרת ״השדרה הכחולה״,
ביוזמת האדריכל מיכה בורט
והגיאוגרף ארנון סופר