Table of Contents Table of Contents
Next Page  9 / 98 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 9 / 98 Previous Page
Page Background

2016

מאי

105

אדריכלות ישראלית

|

אובססיית החיפוש

7

|

לא במקרה היחס בין זמן, מרחב, מסה ואנרגיה

עמד במרכז ״תורת היחסות הפרטית״ של

איינשטיין, שפורסמה בתחילת המאה העשרים,

בניסיון להסביר קשיים בהבנת האור. ההסבר של

איינשטיין (שהשתנה בהמשך) היה, שמהירות

מטר בשנייה) ואינה

299,792,458(

האור קבועה

תלוייה במהירות היחסית של גופים אחרים. לא כאן

המקום לנתח את ההסברים הפיזיקליים לתופעה

שללא ספק הייתה מוסברת באופן שונה בעידן

הסייבר, אבל עובדה היא שאיינשטיין עמד כבר אז

על הקשר הנסיבתי בין התארכות הזמן, התקצרות

.)

E=mc2

המרחב, והשתנות המאסה (

הוא חולל מהפכה גדולה עוד

1915

ואכן, בשנת

יותר כאשר פרסם את ״תורת היחסות הכללית״,

לפיה כל מאסה ״מעקמת״ את היחס בין מרחב

וזמן, וראיה לכך היא שהאור משנה את מסלולו

בהשפעת מאסות אחרות (״עידוש כבידתי״). ולכן

מה שנתפש בעינינו כקו ישר, אינו באמת ישר.

ובמילים פואטיות יותר - דברים שרואים עכשיו, לא

ראינו פעם, ובזה ענייננו.

תופעה קיומית יותר המבוססת על עיקרון דומה

על ידי הכלכלן

18-

התפרסמה בסוף המאה ה

תומאס מלתוס, תחת הכותרת ״מאמר על עיקרון

An Essay on the Principle of

האוכלוסייה״ (

). מלתוס טען שבעוד שכמות המזון

Population

מתרבה באופן ליניארי, משום שמרחב המחיה

מוגבל בעיקרון במימדיו, האוכלוסייה המתרבה

באופן רוחבי, מכפילה את עצמה בכל פעם בריבוע

.)1,2,4,8,16(

למרות שניתן להתווכח עם הטענה הגורפת הזאת,

למשל בגרמניה שבה הגידול הטבעי שלילי, (כי

למי יש ראש לילדים כשעסוקים בפייסבוק), היא

שימשה מצע תיאורטי לתאוריה הדרוויניסטית,

שפותחה בעצם מוקדם יותר על ידי ראסל וולאס,

וכנראה עשור קודם על ידי רוברט צ׳יימברס

בספרו ״שרידי ההיסטוריה הטבעית של הבריאה״

.)

Vestiges of the Natural History of Creation

(

בכל מקרה, בין אם מדובר ״בברירה הטבעית״ או

גם

say

ב״בריאה הטבעית״, למלחמת הקיום יש

בעידן הסייבר. וזה אומר המון לגבי האדריכלות.

גלוי וסמוי הם שני מרכיבים בסיסיים, שללא איזון

מדויק ביניהם, האדריכלות אינה מסוגלת לקיים

את תכליתה. יש הבדל מהותי בין שקוף לאטום,

כלומר, בין מה שאמור להיות נהיר ומובן, לבין

מה שעדיף שיהיה סמוי ומעורפל, למשל מטעמי

פרטיות או פשוט כדי למנוע סיטואציה בנאלית

.what you see is what you get

שבה

אחזקת הטלפון הפכה להיות חלק

משמאל:

מהתדמית של אדם מקושר. הדוגמנית אלה רן

משוחחת בטלפון תוך כדי הליכה בהרצליה.

הצורך להישאר מחובר מרחוק, חשוב

בעמוד הימני:

יותר מהחברה הקרובה.

This page:

Ella Ran talking on the phone -

an integral part of celebs' costume.

Photo:

Rona Vatash.

Right page:

The obsession with being

connected comes at the expense of

relating to those you are with.

Photo:

Fliker photo sharing.