

House at Karmei Yosef
|
Architecture of Israel #
106
|
August
2016
|
page
english
חלל מרכזי שלאורכו פזורים חללי משנה, נמתח בין גרם מדרגות חשוף בצד אחד, לספרייה
אנכית בצד השני, יוצר מתח ויזואלי בין למעלה ולמטה, אופקי ואנכי. הנוף המוחדר פנימה דרך
קומפוזיציה של מלבנים פתוחים וסגורים, יוצר משחקי אור וצל המטשטשים את ההבדל בין גלוי
וסמוי, ומעניק איכויות ייחודיות לצורניות המאופקת וחומרי הגמר הבסיסיים.
מטר?
350
מה זה אומר לתכנן בית פרטי בגודל
כשלמדתי אדריכלות ביפן התבקשנו פעם לתכנן בית ללא אחד
המרכיבים החיוניים של המבנה, למשל קירות, רצפה, או גג. אחרי
שהתעמקתי בבקשה התמוהה - הרי אחד הכינויים של בית הוא
״קורת גג״ - החלטתי לתכנן בית בלי גג. בתהליך המחקר גיליתי
עולם שלם של אפשרויות שבהן ניתן לתכנן בית ללא מרכיב
כל-כך מהותי. התוצאה הייתה בית שכל המעטפת שלו עשויה
מתריסים נפתחים, כך שאפשר לשבת בלילה בסלון על הספה
ולצפות בכוכבים. אני עדיין חולמת לעשות בית כזה, אבל גישת
התכנון שלי מאז מושתתת על הצורך לחשוב מחוץ לקופסה,
לתת לדמיון לרוץ, ולגרום לדברים בלתי אפשריים לקרות.
מה עושה את ההבדל בין בית בכרמי יוסף לבית בכרמי בית לחם?
אני מאמינה גדולה במקומיות אבל חושבת שהחוכמה באדריכלות
היא לפרשן את המקום בראייה אישית, בתנאי שזה לא מתנגש עם
הקונטקסט. אני משלבת בעבודה שלי השראות ממקומות אחרים,
במקום להעתיק ולמחזר את הסיגנון המקומי, שלעתים קרובות
עתיר צורות ומפגין חוסר טעם בולט. בבית בכרמי יוסף זה בא לידי
ביטוי בשימוש קצת שונה בחומרים בסיסיים, הפניית הפתחים
הגדולים לצפון ללא צורך בהצללות, ושימוש בגג אלומיניום דק
ומרחף כדי לשדר קלילות. היו כמובן גם השראות זרות כמו הסגנון
הבינלאומי, האדריכלות היפנית ובית איימס, שמתחבר באלגנטיות
לסביבה הנופית למרות הקומפוזיציה המלבנית שלו.
ביכור בית - קדם שנער
מתקשר עם הנוף
בכרמי יוסף
ד״ר הילית מזור
51